Belastingvoordeel

Anneke
Topic Starter

Belastingvoordeel

#1 , 18 okt 2006 13:16

Ik heb mijn 2 kinderen ten laste maar ik leef in co-ouderschap.
Wordt het fiscaal voordeel automatisch berekend of moet ik bij afrekening een deel aan ex geven?
Met hoeveel moet ik rekening houden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2006 13:07

Voor de fiscus geldt:

Wetboek Inkomstenbelastingen Artikel 132bis

" Wanneer de vader en de moeder van een of meer kinderen ten laste, recht gevende op de toeslagen vermeld in artikel 132, eerste lid, 1? tot 5?, geen deel uitmaken van hetzelfde gezin, maar gezamenlijk het ouderlijk gezag uitoefenen over hun gemeenschappelijke kinderen en er het gezamenlijke hoederecht over hebben, worden de in voormeld artikel bedoelde toeslagen waarop die kinderen recht geven, verdeeld over de beide ouders, op voorwaarde dat zij daartoe gezamenlijk een schriftelijke aanvraag indienen die bij hun aangifte van de inkomstenbelastingen dient te worden gevoegd.

In dat geval worden de toeslagen waarop de gemeenschappelijke kinderen recht geven, en die vastgesteld worden ongeacht of er al of niet andere kinderen zijn in het gezin waarvan zij deel uitmaken, voor de helft toegekend aan de ouder bij wie de gemeenschappelijke kinderen hun fiscale woonplaats niet hebben, en wordt het totaal van de toeslagen waarop de andere ouder recht heeft, met eenzelfde bedrag verminderd.

De in het eerste lid genoemde aanvraag geldt slechts voor ??n aanslagjaar; ze kan niet worden herroepen. "

In principe worden de kinderen beschouwd als ten laste van de persoon waar zij ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters. Partijen kunnen dus overeenkomen daarvan af te wijken zoals in bovenvermeld artikel bepaald.

Het vonnis of de overeenkomst echtscheiding bij onderlinge toestemming bepaalt normaal wie het belastingvoordeel geniet. Als niets uitdrukkelijk is vastgelegd geldt dat de ouder bij wie de kinderen ingeschreven staan in de bevolkingsregisters het fiscaal voordeel geniet en deze hiervan niets moet afstaan aan de andere ouder.

scorpioen

belle1970

#3 , 28 jan 2007 18:44

Ik heb ook co ouderschap .

Ik ben een huis gaan huren en mijn kinderen blijven gedomicilieerd bij mijn ex ( omdat de vrederechter dit wou )!
En ik heb geen kindergeld ( ook een beslissing van de vrederechter !! ) en eigenlijk kan ik eigenlijk mijn kinderen niet ten laste nemen in mijn belastingen ook nog ??

Van gelijke rechten gesproken ....

Of heb ik het verkeerd begrepen ??

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 28 jan 2007 19:33

Nee,
Volgens mij heb je het niet verkeerd begrepen...

Afbeelding

RR

belle1970

#5 , 28 jan 2007 20:29

Belgie zou beter een voorbeeld nemen aan Nederland .

IK begrijp niet dat dit allemaal zomaar kan .... en ja hoor ik besef het kan allemaal veel erger nog . ik besef dat ten volle !

Maar geloof mij had ik geweten wat ik nu voorheb .. geen kindergeld geen domiciliering , geen voordeel fiscaal ! Dan had ik mijn echtgenoot uit het huis laten zetten . Dat zou mij veel miserie bespaart hebben !!!

Slimme vrouwen ( mannen) die dat doen geloof mij maar

roderidder

#6 , 28 jan 2007 23:52

@anneke
Er zijn situaties om het financiele aspect te optimaliseren. Indien je goed met je ex kan overeenkomen zou je dit kunnen doen, ieder doet dan zijn voordeel. Vb. 1 kind bij hem en 1 kind bij U. Daarna kan je elk kind onderhoudsbijdrage betalen (onderhoudsgeld is voor 80% in te brengen)
Akkorden dienen wel voorgelegd te worden voor een rechter, maar dat is slechts een formaliteit. In Uw geval meen ik dat je weinig zal moeten doen buiten je belastingsbrief goed in te vullen, de rest zal automatisch gaan.
Wat recent gewijzigd is, is dat beide ouders de mogelijkheid hebben om het kindergeld beide in te brengen (allebei voor 100%)
http://www.f4j.be/doc/doc07/070101_Kind ... catie.html
Misschien financiel niet het onderste uit de kan voor beide, maar wel een mogelijkheid dat ??n van de ouders met een ongelukkig gevoel achterblijft met alle mogelijke gevolgen vandien en verwijs naar Belle.

@Belle
Beste Belle...

Ik geloof je hoor twijfel daar maar niet aan.

Je omschrijft het probleem heel goed en heel duidelijk. Maar stel dat je je ex op die "slimme"/"sluwe" manier uit huis had laten zetten dan had je voor u zelf minder miserie.

Stel dat het zo gelopen had, hoe moet het dan zijn voor de vader...?

In heel weinig gevallen zal een vader die plots moet vertrekken (veel te vaak om valse, uitgelokte of gewoon door eenzijdig gecreerde conflicten) maar een minieme tijd krijgen om te kunnen doorbrengen met de kinderen.

Voor de rest als we het dan hebben over het financiele aspect dan voelen die vaders net zo ongelukkig als jij, alleen moeten ze daarbuiten hun financiele bijdrage leveren omdat moeder voor het merendeel van de zorg instaat.

Vraag is hoe kan de wetgever een scheiding zo humaan mogelijk maken, doch ervoor zorgen dat men niet voor ??n of zelfs 2 scheten uit elkaar gaat? Een onderdeel ervan is ervoor zorgen dat na de gelijke zorgverdeling als norm te nemen als 1 ouder er om verzoekt, ook de fiscale voor- en nadelen ervan gelijk te delen over beide ouders.

In het kort:
Na de bilocatie dient ook gelijke financiele gelijkheid te komen.

Voor zover het een troost is: Men is daar mee bezig.
http://www.f4j.be/doc/doc06/060908_co_k ... schap.html

Discriminatie voelt zeker niet prettig aan, maar op zich zit je nog in een situatie waarbij overeenkomen met je ex niet tot het onmogelijke (langere termijn) zou behoren. Tracht er het beste van te maken met de gedachte dat geven de schat is waar tevredenheid van gemaakt is. Op die mannier bestaat er wel degelijk kans dat er nieuwe overeenkomsten (ook al zijn ze stilzwijgend). Als je ongenoegen blijft groeien, dan zal de kans daarop flink slinken

RR

ps: ken het hele verhaal ook niet meer, maar doet me een beetje denken aan
www.f4j.be/audio/damocles_94_a.mp3
en
www.f4j.be/audio/damocles_94_b.mp3
beide files zijn toch +/- een 10MB groot

belle1970

#7 , 29 jan 2007 21:19

beste roderidder

Dit is ook de rede dat ik mijn ex niet uit het huis laten zetten heb !! Omdat ik tegen het pluimen van mensen ben bij een echtscheiding , met het gevolg dat ik nu gepluimd wordt ...
Persoonlijk vind ik dat het niet kan dat iemand zijn rechten verliest omdat hij de woning verlaat . Het was mijn beslissing om een streep te zetten achter mijn huwelijk . Maar wil daarom niet zeggen dat ik de grond moet ingeboord worden . TEnslotte dragen de kinderen ook de gevolgenn hiervan .
Hij wil niet scheiden .... ok geen keus weer , meneer kan 2 jaar in de woning blijven wonen zonder compensatie te geven aan mij ....
Inboedel , vergeet het maar .... ook weer wachten . En nu laat hij dan maar weer een notaris aanstellen om mijn inboedel ( dat ik gekregen heb !!! )in mijn huurhuis en een paar dingen die in gekocht heb noodgedwongen zoals wasmachine, zetels en dergelijke want nu wil hij daar ook nog ne keer in delen !! Aub he seg , ik ben kwaad en begrijp het totaal niet meeer

DE advocaten zijn de enigen die dit spel spelen en bepalen .... sommigen gaan echt over lijken . Het is hun job ik weet het maar toch enige vorm van menselijkheid is toch niet slecht !

Ik zal mij maar troosten met het feit dat het ooit goed komt he zeker . :(

Alhoewel op dit moment pff

roderidder

#8 , 30 jan 2007 00:26

Tracht hem rond de tafel te krijgen bij een bemiddelaar in familiale zaken.
Normaliter weten deze mensen de verschillende fase's van een scheiding.
Het zou kunnen dat deze niet volledig voltooid is of niet met alle nare gevolgen van dien. Onverwerkte scheidingsemoties kunnen leiden dat men zich wil wreken. Onderandere in dat geval kan een bemiddelaar het geneesmiddel bij uitstek zijn. Nadat de wonde wat genezen zijn kunnen er afspraken gemaakt worden omtrent allerlei financiele zaken. Het is helemaal niet uitgesloten ondanks wat je hebt meegemaakt dat de redelijkheid terug de overhand zal krijgen.

succes en hou ons op de hoogte

RR

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”