aktekosten notaris aankoop huis (vergeten af te trekken?)

coax
Topic Starter

aktekosten notaris aankoop huis (vergeten af te trekken?)

#1 , 03 apr 2011 12:46

Beste slimmerikken,

Eind 2009 (december) heb ik een huis gekocht.. of beter, heb ik mijn broers uitgekocht, aangezien wij met 3 eigenaar waren.

Anyway.. de situatie verschilt op zich niet met andere.. Ook ik heb een hypotheek moeten aangaan, aktekosten moeten betalen, etc..

Ik ben in januari 2010 beginnen betalen met de maandelijkse hypotheekaflossingen, maar de verkoop zelf is in 2009 nog gebeurd, en dus ook de aktekosten zijn toen betaald..

Nu heb ik gisteren ergens gelezen dat aktekosten mogen afgetrokken worden, wat ik eigenlijk niet wist, en ook niemand mij heeft verteld (noch notaris, noch bankdirecteur).

Voor inkomsten 2009 heb ik dus niets ingebracht, ook omwille van het feit dat de hypotheek betalingen pas in 2010 begonnen, en er dus van uit ging dat het pas voor inkomstenjaar 2010 zal zijn dat ik iets kan inbrengen..

Mijn eigenlijke vragen zijn dus;

1) Kon ik voor inkomsten 2009, aktekosten inbrengen?
2) If so.. wat nu? Heb ik pech? Of mag ik dit binnenkort bij het invullen van de brief (samen met hyoptheek, SSVZ) nog doen.

Of vergt dit probleem iets meer administratief recht-zettings-werk :/

Alvast bedankt !!

Thierry

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 apr 2011 13:07

Aktekosten zijn op zich nergens fiscaal aftrekbaar! Dit jaar kan u op uw belastingaangifte een bedrag invullen van 2830 € ( code 1370) als woonbonus. Dit bedrag vermindert het belastbaar inkomen , wat een directe opbrengst kan betekenen van max. ong. 1500 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosprocureur

#3 , 05 apr 2011 11:54

Aktekosten kan je niet aftrekken (gesteld dat je particulier bent). Wel evt. de betaalde premie voor schuldsaldo?

Reclame

gebruiker

#4 , 05 apr 2011 22:53

Nu heb ik gisteren ergens gelezen dat aktekosten mogen afgetrokken worden, wat ik eigenlijk niet wist, en ook niemand mij heeft verteld (noch notaris, noch bankdirecteur).
Ben je werkzaam als zelfstandige of niet zelfstandige/werknemer/gepensioneerde?

Als je geen zelfstandige bent dan heb je hiervoor een antwoord verkregen.

Bijkomstig: welk percentage van registratierechten werden er toegepast voor deze uit verdeeldheid treding?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”