Beroepskosten bewijzen voor Fietsvergoeding

Jorith
Topic Starter

Beroepskosten bewijzen voor Fietsvergoeding

#1 , 10 mei 2011 20:16

Besten,

Ik ben een van die mensen die liever door weer en wind op de fiets kruipt dan in de file te staan op de Antwerpse ring. Hiervoor krijg ik dan ook een fietsvergoeding van van mijn werkgever. Dat die belastingvrij is wist ik, maar vorig jaar kreeg ik van een collega volgende link: http://fietsantwerpen.wordpress.com/201 ... scaliteit/
In dit artikel staat er nog een link naar een artikel van De Standaard:
U kunt niet tegelijk vervoerskosten inbrengen én een werkgeversvergoeding voor dat vervoer belastingvrij ontvangen. Dat is de regel. Maar geen regel, zonder uitzondering. En die wordt gemaakt voor de fiets. Fietst u naar het werk, dan kunt u 20 eurocent per kilometer – 5 cent meer dan het gewone forfait – als ‘bewezen' beroepskosten aftrekken, terwijl het bedrijf u voor diezelfde afstand ook 20 cent per km belastingvrij kan vergoeden. Die vergoeding wordt – tot 20 cent per kilometer – dus niet belast als u uw werkelijke beroepskosten inbrengt.

Reed u in 2009 gedurende 150 dagen met de fiets naar het werk, 10 km enkele rit, dan kan u dat 600 euro extra nettoloon opleveren. En, indien u uw beroepskosten bewijst, een kostenaftrek voor datzelfde bedrag.
Ik rijd die 10km enkele rit, en dit elke dag (of toch bijna, ik ben 1 dag met de auto gegaan in 2010) dus lijkt me het wel rendabel om die kost af te trekken. Het enige probleem is dat ik niet weet hoe. Vorig jaar heb ik hier naar gezocht, maar heb ik het uiteindelijk opgegeven omdat de deadline voor het indienen nogal dichtbij kwam (lees: minder dan 24u) maar dit jaar heb ik nog wat tijd.

Graag had ik geweten of er iemand een idee heeft van hoe deze beroepskost te bewijzen.

Alvast enorm bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 mei 2011 23:05

Dit artikel begrijp ik niet. Uw forfaitaire beroepskosten , als u niets bewijst , bedragen zo'n 2500 € of meer. Dit wordt afgetrokken van uw bruto inkomen. Die 2500 euro , automatisch toegekend , zou men laten vallen om 600 € te bewijzen voor de fietsvergoeding. Niet doen dus.
De fietsvergoeding die u ontvangt steekt u in uw zak , zonder fiscale opgave. Voor de rest neemt u gewoon de forfait van de beroepskosten. Indien U slechts 10 km van uw werk woont , heeft het voor geen enkel vervoermiddel zin om uw werkelijke bewezen kosten in te brengen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”