Ik ben een van die mensen die liever door weer en wind op de fiets kruipt dan in de file te staan op de Antwerpse ring. Hiervoor krijg ik dan ook een fietsvergoeding van van mijn werkgever. Dat die belastingvrij is wist ik, maar vorig jaar kreeg ik van een collega volgende link: http://fietsantwerpen.wordpress.com/201 ... scaliteit/
In dit artikel staat er nog een link naar een artikel van De Standaard:
Ik rijd die 10km enkele rit, en dit elke dag (of toch bijna, ik ben 1 dag met de auto gegaan in 2010) dus lijkt me het wel rendabel om die kost af te trekken. Het enige probleem is dat ik niet weet hoe. Vorig jaar heb ik hier naar gezocht, maar heb ik het uiteindelijk opgegeven omdat de deadline voor het indienen nogal dichtbij kwam (lees: minder dan 24u) maar dit jaar heb ik nog wat tijd.U kunt niet tegelijk vervoerskosten inbrengen én een werkgeversvergoeding voor dat vervoer belastingvrij ontvangen. Dat is de regel. Maar geen regel, zonder uitzondering. En die wordt gemaakt voor de fiets. Fietst u naar het werk, dan kunt u 20 eurocent per kilometer – 5 cent meer dan het gewone forfait – als ‘bewezen' beroepskosten aftrekken, terwijl het bedrijf u voor diezelfde afstand ook 20 cent per km belastingvrij kan vergoeden. Die vergoeding wordt – tot 20 cent per kilometer – dus niet belast als u uw werkelijke beroepskosten inbrengt.
Reed u in 2009 gedurende 150 dagen met de fiets naar het werk, 10 km enkele rit, dan kan u dat 600 euro extra nettoloon opleveren. En, indien u uw beroepskosten bewijst, een kostenaftrek voor datzelfde bedrag.
Graag had ik geweten of er iemand een idee heeft van hoe deze beroepskost te bewijzen.
Alvast enorm bedankt!