belastingsaangifte overleden persoon en van zijn weduwe

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

belastingsaangifte overleden persoon en van zijn weduwe

#1 , 12 mei 2011 00:21

Voor een persoon overleden in 2010 kan de weduwe kiezen tussen belasting als twee alleenstaanden of een gezamenlijke aangifte. Tot bij overlijden van haar echtgenoot had de dame geen persoonlijke inkomsten. Vanaf het overlijden een overlevingspensioen.
De berekening van het belastingsbedrag ligt voor de hand indien men opteert voor twee aangiften als alleenstaanden.
Maar wat als men de berekening wil maken voor een gezamenlijke aangifte met TaxCalc?
In het electronisch aangifte formulier van de weduwe past het programma een huwelijksquotient toe op haar overlevingspensioen, maar wat betreft de aangifte van de overledene beschouwt het programma die overleden persoon als een alleenstaande. Omdat de persoon bijna op het einde van het jaar 2010 is overleden resulteert dat in een veel hoger belastingsbedrag over het jaar 2010 in vergelijking met 2009....

Blijkbaar kan het programma, op grond van de twee aangiften(die men steeds moet doen in dit geval zelfs als men opteert voor "gezamenlijke" aangifte) niet het juiste bedrag berekenen. Of kijk ik hier iets over het hoofd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 mei 2011 19:00

Ik heb Taxcalc even bekeken , en idd je kan daar geen berekening zoals aangehaald uitvoeren. Best doe je 2 berekeningen van alleenstaanden plus één berekening van 'gehuwden' , en kies je daaruit de voordeligste berekening.
Mijn berekeningsprogramma kan een 'sterfgeval' wel aan. Je mag desgewenst mij de cijfers en verdere gegevens doorsturen via PB en ik laat u het resultaat weten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Topic Starter

#3 , 13 mei 2011 22:29

@Wanton: Bedankt. Simulatie "gehuwden" is duidelijk de voordeligste in dit geval, geen verdere berekening nodig.

-Echter stel ik vast dat zowel het papieren formulier als het electronisch formulier in Tax on Web gericht is aan het koppel net alsof ze beiden nog in leven zijn en nog steeds gehuwd op 1/1/2011. Nochtans moeten er twee aparte aangiftes worden ingediend (zelfs als men opteert voor één gemeenschappelijke aangifte). Kan blijkbaar geen aangifte in Tax on Web doen en zal vermoedelijk twee aparte papieren formulieren dienen aan te vragen?

-In de aangifte moet ook het KI vermeld worden van een onroerend goed dat wordt verhuurd. Het was gemeenschappelijk bezit. Ik veronderstel dat het voor de aangifte van jaar van overlijden een "pro rata" aangifte van het KI moet gebeuren?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”