Bedrijfswagen belastingen

defected4567
Topic Starter

Bedrijfswagen belastingen

#1 , 17 jun 2011 15:31

Beste leden,

Volgende situatie:

Ikzelf werkende voor grote firma en in bezit van firmawagen.

Vrouw werkend als ambtenaar zo'n 75km van huis.

Vorige belastingaangifte heb ik voor haar de werkelijke beroepskosten geopteerd wegens gemaakte kosten
*afschrift wagen (5j) en km's die ze gebold heeft.
*aankoop werkgerelateerd materiaal en boeken.
*internet telefonie etc...

Dit jaar heeft m'n vrouw door omstandigheden meer met mijn bedrijfswagen kunnen naar haar werk gaan dan vorig jaar.
De kosten van verplaatsing zijn dus eigenlijk onder het leasingcontract van het bedrijf gevallen.

Kan ik voor deze situatie eveneens de werkelijke beroepskosten inbrengen of zal de staat bewijs van werkelijk gereden km's opvragen van haar eigen auto?
Of dien ik enkel de km's te brengen en de afschriftkosten te laten vallen (wagen verslijt nl. niet).

Hoe kan ik dit het meest financieel voordelig mogelijk maken.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defected4567
Topic Starter

#2 , 17 jun 2011 15:38

Ben ik nu tevens verplicht om terug de werkelijke kosten in te brengen of mag ik nu dit jaar de forfait aanvaarden?

Wat gebeurt er dan als ik terug vanaf volgend jaar terug de werkelijke kosten inbreng met het afschrift van de wagen.
Komt deze dan in afschriftjaar 3 of afschriftjaar 2?

Alvast bedankt.

basejumper

#3 , 19 jun 2011 14:33

Beste,

Je kan voor dit jaar de berekening maken. Je kiest ofwel werkelijke kosten, ofwel het forfait naargelang welk bedrag het hoogst is.
Je kan elk jaar opnieuwe kiezen of je je kosten bewijst of niet. Er is dus geen verplichting om je kosten te bewijzen. Indien bvb dit jaar de bewezen kosten lager uitkomen dan de forfait omwille van het feit dat je vrouw jouw firmawagen gebruikte, kan je perfect het forfait kiezen.
De afschrijvingsperiode gebeurt echter op basis van de effectieve leeftijd van de activa.
Jaar 1 afschrijven in werkelijke kosten en jaar 2 niet omwille van forfait, betekent volgend jaar effectief jaar 3 van de afschrijving.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”