Afdracht BTW op factuur aan 6 % bouwwerken aannemer

juki
Topic Starter

Afdracht BTW op factuur aan 6 % bouwwerken aannemer

#1 , 17 jun 2011 14:11

Een aannemer heeft werken uitgevoerd en mij een factuur gemaakt op 6 % zodat ik de rest zelf afdraag tot 21 %. Hoe pak ik deze afdracht aan? Is dit een kwestie van naar het belastingkantoor gaan en betalen of dien ik ook papieren in te vullen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 17 jun 2011 14:58

Waarom maakt de aannemer geen factuur met 21%? Waarom zou jij btw moeten afdragen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2011 16:10

Over wat voor werken gaat het? Hoe oud is uw huis? Indien ouder dan 5 jaar is er maar 6% BTW verschuldigd. Indien jonger dan 21 %.

Reclame

gebruiker

#4 , 20 jun 2011 14:38

Een aannemer heeft werken uitgevoerd en mij een factuur gemaakt op 6 % zodat ik de rest zelf afdraag tot 21 %. Hoe pak ik deze afdracht aan? Is dit een kwestie van naar het belastingkantoor gaan en betalen of dien ik ook papieren in te vullen?
Ben jij een :

1. zelfstandige? en waren je werken minstens voor een deel beroepsmatig? en heb je een BTW nummer? dan diende je aannemer te factureren met medecontractant (BTW is 0 maar jij moet dit wel verwerken via je BTW aangifte, enerzijds de BTW aan 21% af te dragen en anderzijds je deel dat beroepsmatig gebruikt wordt van die 21% BTW in aftrek brengen).

2. zelfstandige of vrij beroep zonder BTW nr of particulier? en voldoet je woning en de werken aan de voorwaarden zoals je in de volgende link kan lezen? dan is hier 6% BTW op verchuldigd en is dit BTW bedrag op je ontvangen factuur je eindschuld aan BTW en dien je verder niets te betalen.

http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf ... e_2007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”