belasting op huur

smurf
Topic Starter

belasting op huur

#1 , 30 jun 2011 17:06

Situatie:
Ik verhuur een huis (mijn enige eigen woning, lening 2005) aan een particulier (geen beroepsmatig gebruik). Zelf heb ik mijn domicilie elders.
Het huurcontract werd in 2010 ontbonden door de rechtbank. De huurder bezet sindsdien mijn woning zonder betalen.
Wat doe ik hiermee in mijn belastingsaangifte?
Ik geef momenteel de lening in (systeem vanaf 2005) zonder vermelding van het KI en zonder invulling van Deel II. Dien ik dit toch te doen?
In 2011 verwierf ik een tweede eigendom voor verhuur, vanaf de aangifte 2012 zal ik beide KI's dienen in te vullen, maar nu owv enige eigen woning niet. Is mijn redenering juist?

Ik vind hieronder het volgende, maar dit gaat niet uit van enige eigen woning of wel?

"Eigenaar van een in België gelegen gebouwd onroerend goed dat verhuurd wordt aan een natuurlijk persoon die het niet voor zijn beroep gebruikt. Hoe onroerend inkomen aangeven? Hoeveel bedraagt het onroerend inkomen?

Aangifte in de personenbelasting
U dient het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen te vermelden naast de code *106 (indien u samen met uw echtgenoot of partner wordt belast, moet u dit kadastraal inkomen eventueel verdelen, zie Ik word samen met mijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner belast. Hoe moet ik mijn onroerend inkomen aangeven? – Ik w!ord alleen belast. Hoe moet ik mijn onroerend inkomen aangeven?).

Belastbaar inkomen
Het belastbaar onroerend inkomen bedraagt het geïndexeerde kadastraal inkomen (indexatiecoëfficiënt voor inkomstenjaar 2010 : 1,5461 en inkomstenjaar 2011 : 1,5790), verhoogd met 40%."

Iemand een antwoord?
Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 jun 2011 18:27

Indien u uw eigen woning niet bewoont moet u het KI aangeven onder code 1106. Voor de in 2011 aangekochte woning : idem onder 1106. Dit in geval u alleen eigenaar bent , alleenstaande zijt of getrouwd in scheiding van goederen. U moet die KI's verdelen over de twee partners indien u beiden eigenaar bent of getrouwd bent onder wettelijk stelsel. De kapitaalsaflossing zal ook herzien worden : geen woonbonus voor U maar behandeling als langetermijnsparen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

smurf
Topic Starter

#3 , 30 jun 2011 19:32

Dank voor uw antwoord. Weet u waar ik die info kan consulteren?
Er werd mij verteld (boekhouder) dat ik geen KI moet opgeven aangezien ik slechts één eigen woning heb en omdat bij de enige eigen woning niets zou veranderen of je deze nu zelf bewoont of niet. Volgens u zit het dus andere in elkaar.
In wat u voorstelt wordt het KI me dan 2 maal aangerekend?
Ik woonde er zelf tot april 2011. In september 2011 werd het huurcontract ontbonden door de rechtbank.
Moet ik bij de opgave van het KI dan rekening houden met periode dat het huurcontract liep of maakt dat niet uit?

Reclame

Vandebos

#4 , 30 jun 2011 20:08

als het huurcontract werd ontbonden waarom hebt u de huurder dan nog niet laten uitzetten?

smurf
Topic Starter

#5 , 01 jul 2011 00:00

Ik zou niet liever willen. Maar de situatie is ingewikkelder dan dat. De huurder heeft verzet aangetekend tegen de uitdrijving. Vervolgens heeft de vrederechter een gebrekkig vonnis uitgesproken met als resultaat dat het huurcontract ontbonden blijft, maar de huurder kan blijven wonen zogezegd om de schulden recht te zetten :roll: Er werd in het vonnis niet bepaald wat er moest gebeuren als de huurder niet betaalt. Dit betekent voor de huurder in de praktijk gratis wonen en niet uitgezet kunnen worden. Dank u wel, meneer de vrederechter!

Ik denk intussen het huis niet als verhuurd in te vullen op mijn belastingsformulier. Mijn domicilie staat er wel niet. We zien wel of er iets gebeurt. Ik trek met de uitspraken van de rechtbank desnoods wel naar de belastingen.
Intussen ben ik het meer dan beu kosten te moeten maken op de onkunde van anderen (lees: de professionelen betrokken in deze zaak).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”