huurgeld en belastingen

callavi
Topic Starter

huurgeld en belastingen

#1 , 26 jul 2011 15:34

Ik ben een huurder van een appartement. Ik heb 1 kind en ikzelf ben gehandicapt. Ik heb net van iemand gehoord dat ik kan de huurgelden in mijn belastingsaangifte invullen en een vermindering krijgen op de belastingen. Is dat waar? Wat moet een huurder eigenlijk invullen in het belastingsaangifte? Kan ik verminderingen krijgen?
Ik heb net ook gezien dat ik een vermindering op onroerende voorheffing kan krijgen als ik een bepaalde formulier invul en het voor mei stuur, wat als ik heb het nu pas ondekt en mei is al lang voorbij?
Kan mij iemand helpen?
Alvast bedankt!!
Laatst gewijzigd door callavi op 26 jul 2011 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2011 16:03

Als gewoon huurder kan jij niets aftrekken van de belastingen. Het is de eigenaar die de OV moet betalen en niet de huurder. Voor de kinderlast en uw handicap kan je wel vermindering vragen, die dan aan de verhuurder zal toekomen, en die u dien dan naderhand moet verrekenen in min van de huishuur.
Laatst gewijzigd door mava105 op 26 jul 2011 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.

wanton

#3 , 26 jul 2011 19:58

Beste ,
via uw belastingaangifte kan jij niets vermindering krijgen want jij moet niets aangeven. Maar als gehandicapte huurder kan jij idd een vermindering bekomen van OV. De belastingen rekenen dat af met de eigenaar en jij mag het aftrekken bij een volgende huurbetaling. U moet wel een aanvraag indienen bij Belastingdienst Vlaanderen , Bauwensplaats 13bus 1 , 9300 Aalst ; of e-mail : onroerendevoorheffing@vlaanderen.be . Zie eventueel op website =
OV waar u ineens een aanvraagformulier vindt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 28 jul 2011 10:31

"Art.259.De verminderingen ingevolge art.257,2° (groot-oorlogsverminkte) en 3° (twee kinderen) zijn van de huur aftrekbaar niettegenstaande elk hiermee strijdig beding..."(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

Ik heb 1 kind.

U komt dus niet in aanmerking voor aftrek van DEZE vermindering.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 28 jul 2011 13:13

Beste Callavi ,
ik wil u gerust stellen. U heeft wel recht op een vermindering op basis van uw statuut van gehandicapte huurder. Om een vermindering voor kinderlast te krijgen , zijn er twee kinderen nodig. Het basisbedrag van vermindering voor een gehandicapte is hetzelfde als voor 2 kinderen.
Auteur van vorige reacte heeft niet alles gelezen : in het vermeld artikel staat ook nog. : of door een in de zin van artikel 135, eerste lid, 1° , gehandicapte persoon.. Indien u als gehandicapte erkend bent door een officiële instantie , heeft u recht op een vermindering op de onroerende voorheffing.

U moet wel , zoals reeds gezegd , zelf een aanvraag doen bij de Vlaamse Belastingdienst. telefonische info : bel 1700
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”