Bijberoep: hoeveel onkosten kan ik inbrengen

Rockaway
Topic Starter

Bijberoep: hoeveel onkosten kan ik inbrengen

#1 , 09 feb 2011 09:05

Beste

Ik ben zelfstandig in bijberoep. Mijn eerste jaar had ik een omzet van € 1350, dit jaar verwacht ik iets tussen de € 3000 en € 5000.

Mijn bijberoep is ontwikkelen van websites.

Hoeveel en wat kan ik in onkosten steken
ik dacht aan:

- internet
- printer
- gas, electriciteit, water
- auto (vezekering, benzine, ...)
- gsm
- fototoestel
- naamkaartjes, domeinnaam
- ...

allemaal verantwoorde onkosten, maar hoeveel % kan ik hiervan inbrengen??

Ik ben een onderneming met een klein statuut (ik reken dus geen btw aan, maar kan ook geen terugvorderen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mrgoolie

#2 , 02 aug 2011 12:06

Dit zou ik ook wel willen weten ;)
Beste

Ik ben zelfstandig in bijberoep. Mijn eerste jaar had ik een omzet van € 1350, dit jaar verwacht ik iets tussen de € 3000 en € 5000.

Mijn bijberoep is ontwikkelen van websites.

Hoeveel en wat kan ik in onkosten steken
ik dacht aan:

- internet
- printer
- gas, electriciteit, water
- auto (vezekering, benzine, ...)
- gsm
- fototoestel
- naamkaartjes, domeinnaam
- ...

allemaal verantwoorde onkosten, maar hoeveel % kan ik hiervan inbrengen??

Ik ben een onderneming met een klein statuut (ik reken dus geen btw aan, maar kan ook geen terugvorderen)

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2011 15:18

Als je maar zoveel omzet draait, zorg te minsten dat je er iets van overhoud, daar in Brussel zijn ze nu ook niet achterlijk dat je meer kosten heeft dan ontvangsten.

Ik ken iemand die ook zo een bijverdienste heeft en hij doet altijd bij zijn belastingsaangifte zijn uitgaande facturen in bijlage, en de belastingen trekken een forfait van beroeps kosten af en hij betaald er zeer weinig voor zijn bijberoep.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

dako

#4 , 03 aug 2011 09:26

Waarom zou je als zelfstandige niet meer kosten kunnen hebben dan ontvangsten? Is best mogelijk hoor in groot aantal sectoren. Natuurlijk ziet fiscus dit niet graag, en heb je meer kans op controle, maar als het in werkelijkheid zo is, en alles goed is onderbouwd is er geen probleem. Je moet natuurlijk wel kunnen aantonen dan van welk geld je leeft (vb nog loontrekkende activiteit, jaar van spaargeld geleefd,...) maar als je dit kan niet echt een probleem.

Op TS zijn vraag hoeveel %: Heel eenvoudig, het % dat je werkelijk voor je bijberoep gebruikt.
-Aangezien je in IT zit kan het vb zijn dat je internet 75% of meer beroepsmatig is, evenals je printer/pc
-gas/electriticeit water: bekijk even de opp van je bureau tov de oppervlakte van je hele woning. Is dit 10% en gebruik je hem enkel voor je bijberoep dan neem je ook 10% van de kosten. Word bureau slecht voor 50% voor bijberoep gebruikt is dit 10%x50%=5%
-naamkaartjes/dommeinnaam is waarschijnlijk 100% beroepsmatig
-wagen: bekijk even hoeveel km je ongeveer rijd voor je bijberoep( of hoeveel % dat is) en maak de breuk tussen KM bijberoep/totale km. Dit % neem je dan ook van de totale kosten als "kosten wagen bijberoep
-...

Enkele andere kosten die je (MOGELIJK) vergeten bent
-sociale bijdragen zelfstandige
-PC+software
-deel andere kosten huis, volgens zelfde % vb: brandverzekering, onderhoud,...
-eventueel restaurantkosten met klanten
-inrichting bureau: kast/bureau/...+andere kosten bureau: wat papier, mappen,...

Let op: van enkele kosten is gedeelte fiscaal niet volledig aftrekbaar (wagen,restaurant,...)

Wees gewoon behoorlijk eerlijk/realistisch en dan zal je weinig problemen hebben vermoed ik

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”