KI van gebouw op belastingsbrief indien niet eigenaar.

wschoenm
Topic Starter

KI van gebouw op belastingsbrief indien niet eigenaar.

#1 , 05 aug 2011 18:02

Mijn bvba heeft via een recht van opstal op mijn grond gebouwd.
Het KI van de gebouwen is 2700 euro, mijn bvba betaalt ook de belastingen daarvoor.

Nu zie ik op mijn persoonlijk aanslagbiljet ook dit KI van 2700 euro staan, terwijl ik enkel eigenaar ben van de grond en niet van de gebouwen.

Moet er op het biljet niet enkel het KI van de grond staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yevgeniya

#2 , 05 aug 2011 18:17

Alle belastingen op de opgerichte gebouwen vallen ten laste van de opstalhouder. Bovendien zal hij eventueel ook een vergoeding voor het optrekken van het gebouw moeten betalen aan de grondeigenaar. Vergoedingen, huurprijzen en het kadastraal inkomen moet de grondeigenaar in zijn personenbelasting aangeven. De opstalhouder zal een apart kadastraal inkomen toegekend krijgen voor de gebouwen.
bron: ikgabouwen.be

In de kadastrale legger worden de personen vermeld die zakelijke rechten hebben ten aanzien van een bepaald onroerend goed. De volgorde waarin de verschillende personen ingeschreven staan, is afhankelijk van het soort zakelijk recht waarover zij beschikken...

...Voor onroerende goederen die in erfpacht zijn gegeven of die zijn opgericht krachtens een recht van opstal, is het de naam van de erfpachter of de opstalhouder die als eerste ingeschreven staat omdat zij de belastingplichtigen zijn voor de onroerende voorheffing.
bron: http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... .asp?id=87" onclick="window.open(this.href);return false;

Kleine toevoeging: U bent de opstalGEVER
Collecting more taxes than is absolutely necessary is legalized robbery.
Calvin Coolidge

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”