woonbonus met hypotheek van voor 2005?

koenkawa
Topic Starter

woonbonus met hypotheek van voor 2005?

#1 , 05 mei 2011 20:57

Hallo,

Wij hebben een huis gekocht in 1998. De bestaande hypothecaire leningen zijn vereffend en we willen nu verbouwen.
Om te kunnen genieten van het gunstiger fiscaal regime "woonbonus" vanaf 2005 krijg ik tegenstriidige info over wat we nu moeten doen:

Mijn fiscalist zegt dat we opnieuw naar de notaris moeten om een nieuwe hypotheek te laten schrijven, met de nodige kost.
Mijn bankier zegt dat dit perfect kan met de bestaande hypotheek, zonder die kost.
Ik ken er niks van en ik mag kiezen :? .

Wat klopt hier van?

mvg,

Koen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 05 mei 2011 21:18

Beste,

Het is de datum van het kredietcontract die telt, niet die van de hypotheekvestiging. je kan dus perfect wederopnemen binnen je bestaande kredietopening.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

BennyG

#3 , 03 aug 2011 10:28

Hallo,
Wij zijn naar de bank geweest voor een wederopname. Dit is mogelijk maar ze melden ons dat je dit niet voor alles kan gebruiken.
Zo zou een terras maar kunnen indien het niet meer dan 50% van het weder op te nemen bedrag bedraagt.
Klopt dit? Zo ja, wat valt daar dan wel en niet onder? (schilderwerken, tuinhuis, aanbouw,...)
Alvast bedankt.
Grt

Reclame

basejumper

#4 , 10 aug 2011 15:55

Beste,

Net terug uit vakantie. Daarom wat later antwoord.
Je kan enkel kosten financieren die verband houden met bouwen/verbouwen/aankopen onroerende goederen.
Tuinaanleg/zwembad/tuinhuis/terras maken daar geen deel van uit, net zomin als verfkosten/gordijnen/behang enz.
De uitleg die je kreeg is dus correct.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”