bijzondere prstaties - hoe?

Stéphanie1979
Topic Starter

bijzondere prstaties - hoe?

#1 , 07 dec 2011 16:26

Hallo,
Ik werk halftijds als tolk in een bedrijf (ben dus noch zelfstandige, noch zelfstandige in bijberoep) en heb vorige week een dagje getolkt voor een organisatie buiten mijn werk. Ik heb gehoord dat ik die prestatie kan aangeven als "bijzondere prestaties" (of zoiets) en dat ik daar dan geen belanstingen op moet betalen.
Klopt dat en zo ja, wat moet ik dan op mijn factuur zetten?
ALvast bedankt voor de verduidelijking,
Stéphanie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#2 , 07 dec 2011 20:16

Hallo,
Ik werk halftijds als tolk in een bedrijf (ben dus noch zelfstandige, noch zelfstandige in bijberoep) en heb vorige week een dagje getolkt voor een organisatie buiten mijn werk. Ik heb gehoord dat ik die prestatie kan aangeven als "bijzondere prestaties" (of zoiets) en dat ik daar dan geen belanstingen op moet betalen.
Klopt dat en zo ja, wat moet ik dan op mijn factuur zetten?
ALvast bedankt voor de verduidelijking,
Stéphanie
Met die "bijzondere prestaties" zal allicht iets anders bedoeld zijn. Waarschijnlijk werd gesproken over "diverse inkomsten", deze worden wel degelijk belast doch tegen een veel lager tarief.

http://www.ipcf.be/Uploads/Documents/doc_2129.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jouw tolkprestatie lijkt mij een prestatie te betreffen die je voor een derde uitvoerde, maw een activiteit als zelfstandige waar je zelfs BTW had dienen op te rekenen (ok er bestaat een mogelijkheid voor dergelijke beperkte inkomsten van inzake BTW naar een vrijstelling te gaan, dit om volledig te zijn).

http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/vrag ... chise1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ten andere je spreekt zelf over een 'factuur', dus je handelt als een zelfstandige. Deze inkomsten liggen in het verlengde van je beroep en zullen als beroepsinkomsten belastbaar zijn, dus in principe nooit als diverse inkomsten kunnen aangegeven worden.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

bartvdv

#3 , 07 dec 2011 21:57

In principe volstaat een ereloonnota - zelfde structuur als een factuur - maar zonder btw; en aangeven in de personenbelasting als 'eenmalige' prestatie. De organisatie waarvoor je getolkt hebt zou voor deze prestatie een loonfiche moeten maken en overmaken aan jou en de fiscus. Je hoeft dus geen btw aan te rekenen of aan te geven en je ook niet te laten registreren als zelfstandige. Zo'n eenmalige prestatie kan je een aantal keer doen per jaar.

Reclame

Redrum

#4 , 08 dec 2011 09:50

Zo'n eenmalige prestatie kan je een aantal keer doen per jaar.
Maar wel oppassen. Voor sommige controleurs is 'eenmalig' wel degelijk slechts eenmaal per jaar. Blijkbaar staat niet echt duidelijk beschreven wat de limiet is.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”