gesplitste aankoop: enige eigen woning vs LT-sparen

Leffom
Topic Starter

gesplitste aankoop: enige eigen woning vs LT-sparen

#1 , 28 feb 2012 14:53

Momenteel bezitten we een appartement dat we zelf bewonen en zijn we een huis aan het bouwen.
We hebben een lening lopen op het appartement (2004) en een lening op onze nieuwbouw (2011).

We twijfelen nu of we ons appartement zouden (deels) verkopen via gesplitste aan/verkoop aan ouders en broer (en we houden dus 50% blote eigendom van het appartement, broer ook 50 % en ouders vruchtgebruik) of volledig verkopen aan ouders en later successierechten betalen.
Succesierechten/registratierechten gewijs is vrij duidelijk. Fiscaal is echter ingewikkeld.

Ik veronderstel dat als we ons huidig appartement (deels) houden (en we lossen de nog uitstaande lening af) we in het systeem van lange termijnsparen vallen voor de lening op onze nieuwbouw ipv enige eigen woning.

Ik heb dan even een simpele berekening (zonder rekening te houden met index) gemaakt maar ik zou willen weten of deze redenering klopt:

Enige eigen woning (nieuw systeem):
aftrekbaar bedrag:
eerste 10 jaar 2830 €/pp --> belastingsvoordeel 50 % is 1415 €/pp (hoogste belastingsvoet)
resterende looptijd: 2120 €/pp --> belastingsvoordeel is 1060 €/pp

lange termijnsparen (vakken 1358/2358):
aftrekbaar bedrag:
kapitaalsaflossing: 4000 €/jaar x 69220/145000=1909 € aftrekbaar bedrag --> bijzondere belastingsvoet van 35 %= 668 € belastingsvoordeel samen

Verschil (eerste 10 jaar): 1415 x 2 = 2830 vs 668 € voor LT sparen. Mij lijkt dat verschil nogal groot ??
Als ik dit dan bereken tov de uitgespaarde registratie en successie rechten kom ik niet voordelig uit.

Heb ik geen recht op de 2120 €/pp in het nieuw systeem (dus zonder de 710 € woonbonus) ? Wat zijn de voorwaarden hieraan verbonden ?

Bedankt voor de reacties ...

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding