woonbonus-belastingen

lego
Topic Starter

woonbonus-belastingen

#1 , 19 feb 2010 20:37

Zoek hier een bevestiging vanhet volgende: alle voorwaarden zijn vervult om in aanmerking te komen voor een fiscale aftrek i.v.m. de woonbonus, echter zijn onze inkomsten (gepensioneerd) zo dat ik slechts +/- €300 belasting betaal dus het voordeel van een belastingaftrek is voor ons grotendeels verloren .Of zie ik dat verkeerd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 feb 2010 16:44

Wanneer men in aanmerrking komt voor de woonbonus , mocht men vorig jaar 2650 € aftrekken van de inkomsten per belastingplichtige. Dat kwam neer op een belastingvermindering van min. 1200 € per persoon. Om daar ten volle te kunnen van genieten zou men minstens 2400 € moeten betalen per koppel.
Indien men dat bedrag niet haalt , kan men slechts alle voorheffingen terug krijgen. Als dat maar 300 € is , blijft idd de bonus tot dat bedrag beperkt. Men krijgt niet meer terug.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lego
Topic Starter

#3 , 20 feb 2010 19:02

Heb ik pech, :( maar toch bedankt voor de snelle reply

Reclame

j.demoor

#4 , 21 feb 2010 12:28

“Artikel 104 Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :...9° interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in artikel 12,§3, bedoelde enige woning te verwerven of te behouden, en bijdragen van een aanvullende verzekering tegen ouderdom en vroegtijdige dood die de belastingplichtige tot uitvoering van een individueel gesloten levensverzekeringscontract definitief heeft betaald voor het vestigen van een rente of van een kapitaal bij leven of bij overlijden en dat uitsluitend dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een dergelijke hypothecaire lening.”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen).

Zie de bijkomende voorwaarden in art.115 WIB en ga daartoe naar http://www.fisconet.fgov.be/

Ik ga ervan uit dat ‘ik slechts +/- €300 belasting betaal’ betekent dat u boven de bedrijfsvoorheffing nog € 300 moet bijbetalen.

De ‘woonbonus’ houdt echter in dat de bedragen voorzien in voornoemde art.104,9° worden afgetrokken van het totale netto-inkomen,wat eventueel zelfs tot terugbetaling van belastingen ZOU kunnen leiden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 21 feb 2010 23:43

Ik dank J. Demoor voor art. 104, die mijn uitleg verklaart.

Jongen toch!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

simonjo

#6 , 01 mar 2012 14:14

Aansluitend hierbij een extra vraag:

Iemand met een vervangingsinkomen, invalide, en met 5 kinderen ten laste (waarvan 3 in co-ouderschap) heeft een gemiddelde aanslagvoet van 0%, tengevolge van de kinderlast trekt die persoon ongeveer 2000 euro terug, ook al betaald die geen belastingen.

Een hypothecair krediet en de daaruit volgende woonbonus zal geen effect hebben, aangezien dit een vermindering van het belastbare inkomen is, welk al tot 0 herleid is wegens de kinderlast !?

Stel dat het aantal kinderen ten laste verminderd, gaat een hypothecair krediet dan eventueel toch nog een positief effect hebben?

mvg

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”