aftrekbare kosten (bijberoep)

Lesly
Topic Starter

aftrekbare kosten (bijberoep)

#1 , 07 mar 2012 14:36

Hallo,

Ben opzoek naar een duidelijke lijst van wat je zoal kan inbrengen en voor hoeveel%.

Zit momenteel een beetje vast met het volgende:

rij met de auto voor mijn werk en zou daarvoor graag het forfaitair willen nemen.
Nu als ik een bijberoep neem op zelfstandige basis moet ik dit wel berekenen.

1) kan ik voor mijn hoofdjob forfaitair nemen en voor het zelfstandige gedeelte zelf berekenen?
2) er staat 75% ok maar 75% van wat. Totaal van de tankbonnetjes/facturen of is het enkel 75% van de gereden km's? of is het een vast bedrag dat ik kan nemen per km voor mijn zelfstandig bijberoep? (bedoel als het 75% van de facturen dan moet ik mijn km's niet bewijzen?)
3) vast bedrag per km (dan kan ik de rest wat auto gerelateerd is niet meer inbrengen als kost?) dus niet zo interessant?

Sorry voor de meesten lijkt dit mss allemaal duidelijk maar vind het toch wat ingewikkeld

Dus alle hulp en info en raad is welkom.

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nachtuil

#2 , 07 mar 2012 15:11

Er zijn meer gegevens nodig om uit te rekenen wat het interessantst is.

- Van wie is de wagen, van uzelf?
- Heeft u een btw-nummer voor uw bijberoep (kan de btw afgetrokken worden op de kosten voor het voertuig, brandstof?).
- Hoeveel kilometers kan u verantwoorden als 'professioneel'? (Hoeveel doet u er echt professioneel...?)
- Hoeveel kilometers doet u dan 'privé'? (Als dit te weinig is zal de fiscus daar niet zo opgezet mee zijn...)

Lesly
Topic Starter

#3 , 07 mar 2012 15:17

1) wagen van mezelf
2) nee geen btw nummer nodig
3) hoeveel professioneel nog geen idee (probeer eerst te zien hoe dit allemaal werkt

4) privé heel weinig eigenlijk voornamelijk om naar mijn werk te rijden (40km per dag) dus ja en dan af en toe naar hier en daar rijden maar dat maakt het verschil niet echt

Wil je eigenlijk zeggen dat al de opties die ik heb gegeven mogelijk zijn?

Reclame

gebruiker

#4 , 07 mar 2012 22:28

1) wagen van mezelf
2) nee geen btw nummer nodig
3) hoeveel professioneel nog geen idee (probeer eerst te zien hoe dit allemaal werkt

4) privé heel weinig eigenlijk voornamelijk om naar mijn werk te rijden (40km per dag) dus ja en dan af en toe naar hier en daar rijden maar dat maakt het verschil niet echt

Wil je eigenlijk zeggen dat al de opties die ik heb gegeven mogelijk zijn?
Geen BTW nummer nodig maar wel een bijberoep op zelfstandige basis?

Wat is dat bijberoep dan wel, een activiteit als advocaat, dokter of magistraat? Want alle andere zelfstandige activiteiten lijken mij ondertussen een BTW nummer te noodzaken (zelfs notarissen en deurwaarders sinds kort)?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”