na controle van de beroepskosten door de administratie ben ik erop uit gekomen dat bij verkoop van mijn woning ik zal belast worden op de meerwaarde voor het % dat ik nu aangeef als beroepsgebruik voor mijn bureel.
ik heb dit pas sedert 2 jaar nu gedaan.
aangezien wij indertijd toch 'relatief' goedkoop gebouwd hebben (in vergelijking met de prijzen van nu) heb ik nu 'schrik' dat wij tamelijk veel gaan bijdragen als wij ooit verkopen.
bestaat er een mogelijkheid om dit met terugwerkende kracht ongedaan te maken ?
is dit ook afhankelijk van de duur dat je dit doet ? maw stel dat ik er 20 jaar woon maar ik maak hier slecht 2 of 5 jaar gebruik van, is die termijn bepalend ? of is het zo dat ook als je dit maar 1 keer gebruikt je zowiezo voor de volle meerwaarde belast wordt ?
Wat als je bureau kleiner wordt (het voorziene bureau inrichten als logeerkamer en een klein bureel plaatsen in de woonkamer) en je in de volgende aangiften je ingebrachte kosten aanpast, wordt je belast op de grootste % aangifte of wordt er een gemiddelde genomen ?
Wat met het % van het bureau gebruik, voor mij en mijn echtgenote geef ik 2/3 beroeps aan en 1/3 privé van de 10 % dat het bureel uitmaakt van de totale woning? speelt deze verhouding mee in de belasting-bepaling van de meerwaarde?
een andere bedenking hierbij:
bestaat de mogelijkheid om de grondwaarde eruit te halen ? nu mag de aankoopprijs van de grond niet meegenomen worden bij de bepaling van de bureau waarde. als ik mijn huis verkoop heb dan het recht om de grondwaarde in mindering te brengen van de verkoopprijs ? dit lijkt mij nogal logisch aangezien je dit niet mag meenemen voor de waardebepaling van het bureel dus lijkt het nogal logisch dat het niet meetelt voor de meerwaardebepaling op de totale verkoopprijs.
niet dat we onmiddellijk van plan zijn ons huis te verkopen maar als het ooit zover komt weet ik met wat rekening te houden.