Wettelijk of feitelijk samenwonen? Invloed op netto inkomen?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wettelijk of feitelijk samenwonen? Invloed op netto inkomen?

#1 , 15 mar 2012 10:09

Mijn vriendin en ik wonen feitelijk samen. Aangezien we binnenkort samen een wonign zouden komen, hadden we het idee om wettelijk te gaan samenwonen. Van een collega kreeg ik echter te horen dat dit fiscaal wel eens nadelig zou kunnen uitvallen, aangezien onze beide inkomens zouden samengeteld worden en op die manier belast, waardoor dit wel eens aan een hoger percentage zou kunnen zijn.

Kan iemand ons hier duidelijkheid over geven. Onze concrete situatie:

1. Feitelijk samenwonend
2. Mijn maandelijks netto inkomen: 2500 €
3. Haar maandelijks netto inkomen: 1300 €
4. Een zoontje van 15 maand ten laste bij mij
(5. We gaan samen een huis komen en samen een hypothecaire lening aangaan hiervoor. Geen idee of dit laatste relevant kan zijn.)

Als er meer informatie nodig is om een correct antwoord te kunnen geven: vraag gerust.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 mar 2012 12:24

De inkomens worden niet samengeteld als men gehuwd is of wettelijk samenwoont.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2012 13:44

Dus fiscaal gezien heeft feitelijk of wettelijk samenwonen geen enkele invloed?

Ik lees op een de website "www.gidsvoorgezinnen.be" dit:
Samenwonenden die samen een kind hebben, kunnen kiezen bij welke partner ze het kind fiscaal ten laste brengen. Dit is het meest voordelig bij de partner die het meeste verdient.
Bovendien krijgen alleenstaanden, en dus ook feitelijk samenwonenden, die één of meer kinderen ten laste hebben een verhoging van de belastingvrije som van 1.400 euro.
Kinderen van alleenstaanden mogen meer verdienen om nog als fiscaal ten laste te worden beschouwd: dat is 4.170 euro.
Als ik het goed begrijp is bovenstaand voordeel al niet meer van toepassing bij wettelijk samenwonenden of gehuwden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”