opdeling belastingvermindering energiebesparende maatregelen

Slobovanius
Topic Starter

opdeling belastingvermindering energiebesparende maatregelen

#1 , 03 apr 2012 10:30

Wij hebben in 2010 samen een huis gekocht en energiebesparende maatregelen betaald. Dat laatste voor een bedrag groter dan 2,5 keer 3.600 euro. Normaliter geeft dat recht op het maximumbedrag aan belastingvermindering (3.600 euro). Slechts een van ons heeft een belastbaar inkomen. Ieder is voor de helft eigenaar van het huis. De betalingen zijn volledig verricht van de bankrekening van degene met een belastbaar inkomen. In de belastingaangifte hebben wij het volledige bedrag ingevuld bij degene met een belastbaar inkomen. Met de bedoeling de volledige 3.600 euro belastingvermindering langs die weg te ontvangen. Wij zijn niet getrouwd, niet wettelijk samenwonend en ook niet feitelijk samenwonend. Dat laatste zal een dezer dagen veranderen; de woning is ondertussen opgeleverd.

Vandaag ontvingen wij het aanslagbiljet. De belastingvermindering is beperkt tot 1.800 euro. Blijkbaar heeft de belastingadministratie de belastingvermindering opgedeeld naargelang het aandeel in de woning. Is dit wel correct?

En is daar op een of andere manier bezwaar tegen in te dienen? Een paar weken geleden waren er berichten in het nieuws over discriminatie tussen huurders en eigenaars. Is er hier ook sprake van discriminatie? Bijvoorbeeld tussen samenwonenden en niet-samenwonenden? Tussen diegenen die aparte aangiften invullen en diegenen die een gemeenschappelijke aangifte invullen? En welke soorten onderscheid zijn discriminaties? En wanneer is onderscheid niet-discriminerend?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 apr 2012 13:54

Bij gehuwden en wettelijk samenwonenden wordt het max. bedrag van 2770 of 3600 € gesplitst op basis van hun belastbaar inkomen.Alles staat op één brief. Voor feitelijke samenwoners en niet-samenwoners wordt idd de verdeling gedaan op basis van het aandeel in de woning. Een reden te meer om u zo vlug mogelijk als wettelijk samenwonenden te laten registreren. Het huwelijksquotiënt zal u ook heel wat opbrengen.

Nu , hopeloos is uw geval nog niet. Indien het gaat om een huis dat meer dan 5 jaar oud is kan u de niet in de aftrek betrokken bedragen overbrengen naar de drie volgende jaren. Volgens mij ook de sommen die nu niet aanvaard zijn.
Uitleg vragen aan de belastingdienst dat kan. Bezwaar indienen heeft mi. geen zin.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Slobovanius
Topic Starter

#3 , 03 apr 2012 14:57

Bedankt voor het antwoord. Dat ziet er dus niet zo goed uit. Bovendien gaat het om een nieuwbouwwoning; ze is dus niet ouder dan vijf jaar en een overdracht naar het volgende aanslagjaar is niet mogelijk.

En als we morgen onze feitelijke samenwoonst wettelijk maken, welke regeling geldt dan voor inkomstenjaar 2012? Ik neem aan deze voor "niet-samenwonenden", omdat we in 2011 niet hebben samengewoond. En voor inkomstenjaar 2012? Geldt de toestand op 1 januari, op 1 juli of op 31 december?

En is het voldoende om wettelijk samen te wonen? Of is het bovendien nodig een gezamenlijke aangifte te doen? En is het niet zo dat wanneer een van de twee partners een inkomen heeft dat niet onderworpen is aan de personenbelasting omdat hij internationaal ambtenaar is, men sowieso verplicht is een aparte aangifte te doen? En dat de wettelijke samenwoonst dus geen voordeel oplevert?

Ik zou toch graag bezwaar aantekenen hoor, als het enigszins zinvol is. Kan u mij een link doorsturen naar het decreet of de omzendbrief of de wet (maar wellicht staatn zulke details daar niet in) of wat dan ook die dit regelt? Ik vind op het Internet alleen de brochures van de Federale Dienst Financiën, en ze gaan - uiteraaard - altijd over meer courante situaties.

Reclame

wanton

#4 , 03 apr 2012 19:26

Normaal wordt er voor het inkomstenjaar van wettelijk samenwonen nog een aparte aangifte gedaan , gezamenlijke aangifte is slechts vanaf het jaar dat men per 1 januari samenwoont. De fiscale behandeling voor een internationaal ambtenaar ken ik niet.

U vindt hier de bepalingen uit het wetboek inkomstenbelastingen. Zie art 145/24 §1
Toet-anch-Amon

Slobovanius
Topic Starter

#5 , 04 apr 2012 13:34

Uit deze parlementaire vraag kan je al opmaken dat het bedrag waarop iemand recht heeft beperkt moet worden tot zijn of haar aandeel in de woning. Maar in het wetsartikel dat jij aanhaalde staat dat niet. Ik vraag me nog altijd af waar het dan wel staat.

Bedankt alleszins.

gebruiker

#6 , 04 apr 2012 21:40

Bedankt voor het antwoord. Dat ziet er dus niet zo goed uit. Bovendien gaat het om een nieuwbouwwoning; ze is dus niet ouder dan vijf jaar en een overdracht naar het volgende aanslagjaar is niet mogelijk.

En als we morgen onze feitelijke samenwoonst wettelijk maken, welke regeling geldt dan voor inkomstenjaar 2012? Ik neem aan deze voor "niet-samenwonenden", omdat we in 2011 niet hebben samengewoond. En voor inkomstenjaar 2012? Geldt de toestand op 1 januari, op 1 juli of op 31 december?

En is het voldoende om wettelijk samen te wonen? Of is het bovendien nodig een gezamenlijke aangifte te doen? En is het niet zo dat wanneer een van de twee partners een inkomen heeft dat niet onderworpen is aan de personenbelasting omdat hij internationaal ambtenaar is, men sowieso verplicht is een aparte aangifte te doen? En dat de wettelijke samenwoonst dus geen voordeel oplevert?

Ik zou toch graag bezwaar aantekenen hoor, als het enigszins zinvol is. Kan u mij een link doorsturen naar het decreet of de omzendbrief of de wet (maar wellicht staatn zulke details daar niet in) of wat dan ook die dit regelt? Ik vind op het Internet alleen de brochures van de Federale Dienst Financiën, en ze gaan - uiteraaard - altijd over meer courante situaties.
Dat hangt af van wat je juist bedoelt met die 'internationaal ambtenaar'.

Nato personeel bijvoorbeeld die zijn volledig vrijgesteld van belasting in België. Spijtig genoeg moet je dat ook aanvinken op de belastingsaangifte en krijg je enkel een belastingaangifte op naam van de partner die Belgische inkomsten geniet.

Het gevolg dat er geen aangifte bestaat voor zo'n Nato ambtenaar en dat heeft tot gevolg dat er ook geen omdeling gebeurt naar deze laatste volgens het aandeel van het beroepsinkomsten (in technische termen: er is geen progressievoorbehoud). Regelingen zoals huwen of wettelijk gaan samenwonen hebben geen enkel gevolg in deze situatie.

Als je vraag over een Nato ambtenaar ging, dan heb ik je wel goed nieuws op een ander vlak. Je kan je Belgische pensioenrechten overdragen aan de Nato met als gevolg dat de Nato je volledige pensioen over je ganse loopbaan uitbetaalt (met de huidige financiële situatie binnen Europa, in het bijzonder van België, ontloop je het risico van Griekse toestanden).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

wanton

#7 , 04 apr 2012 23:26

Uit deze parlementaire vraag kan je al opmaken dat het bedrag waarop iemand recht heeft beperkt moet worden tot zijn of haar aandeel in de woning. Maar in het wetsartikel dat jij aanhaalde staat dat niet. Ik vraag me nog altijd af waar het dan wel staat.

Bedankt alleszins.

Dat verrekening gebeurt volgens aandeel in de woning is een basisprincipe. Hiervan wordt afgeweken voor personen die een gezamenlijke aangifte invullen. Zij kunnen dit optimaliseren. Momenteel hebben uzelf en uw vriendin juridisch en fiscaal niets met elkaar te zien. Dus ieder voor zijn deel. Het maximum voor een woning is 3600 €. Een eigenaar voor 50 % krijgt dus maar 1800 €.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”