moeder ten laste

gdm2
Topic Starter

moeder ten laste

#1 , 23 apr 2012 16:38

De vrouw (moeder) is werkloos, trekt een kleine werkloosheidsvergoeding omdat de drie meerderjarige kinderen werk hebben.
Mag één van deze kinderen of alle of gedeeltelijk de moeder (persoon) ten laste nemen op de belastingsaangifte ? De kinderen wonen nog in en zijn single.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 apr 2012 17:40

Dit kan enkel indien die vrouw ouder is dan 65 jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ronald_VR

#3 , 08 mei 2012 11:52

Dit intereseert mij wel: mijn moeder woont bij mij in en ze trekt een pensioen (mijn moeder is 69 jaar oud).
Kan ik ze in mijn belastingaangifte inbrengen als zijne ten mijne laste?

PS: TS zijn moeder is werkloos, indien ze 65 jaar of ouder zou zijn, zou ze dan een pensioen hebben en dan NIET werkloos zijn?
Laatst gewijzigd door Ronald_VR op 09 mei 2012 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton

#4 , 08 mei 2012 15:52

Indien het pensioen van moeder minder bedraagt dan 23.250 € , mag u haar als ten laste opgeven. U doet dat bij code 1043 : 1 ( onderaan pagina 2)
U krijgt een bijkomende belastingvrijstelling van 2890 € , wat gemakkelijk 1000 à 1200 € vermindering betekent.
Toet-anch-Amon

Ronald_VR

#5 , 09 mei 2012 14:36

Gebelt met de belastingsdienst (contactcenter tel.nr. 0257/257.57) en deze heeft bevestigt:
- Inwonende ouder(s)
- 65 jaar en ouder
- max € 23250 (blijkbaar mag meer, maar dan iets van 80% of zo aftrekken - meer info op dat contactnummer)

In mijn geval zou ik een extra €500 (+/-) terugtrekken.

Spijtig dat ik al mijn belasting al heb ingevult, maar dan zal ik wel ff een afspraak maken en langs het belastingskantoor gaan.

Vaoke

#6 , 09 mei 2012 15:58

Zo simpel is het allemaal niet hoor...!
Lees er de teksten van de hiernavolgende website er eens op na.. http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/vragen/ipp/ipp3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ronald_VR

#7 , 10 mei 2012 14:46

Zoals gewoonlijk is het natuurlijk niet simpel, daarvoor bestaat er natuurlijk dit forum.
Daarom ga ik dan persoonlijk naar de belastingsdienst van mijn woonplaats, in eerste instantie om uitleg en indien de mogelijkheid er is mijn belastingsbrief te verbeteren.
Welke personen mag ik ten laste nemen in mijn aangifte?
U kunt, wanneer aan alle voorwaarden is voldaan, de volgende personen ten laste nemen:

uw kinderen of geadopteerde kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen;
de kinderen die u volledig of hoofdzakelijk ten laste heeft; Voorbeeld: kinderen van wie de ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet
uw ouders, uw grootouders, enz.;
uw broers en zusters;
de personen die u - toen u kind was - ten laste hadden. Voorbeeld: een tante die u na het overlijden van uw ouders tijdens uw jeugd ten laste heeft genomen

Opgelet!!!

Personen die niet in deze lijst voorkomen, kunnen in geen geval als fiscaal ten laste worden beschouwd. Uw echtgenoot, de persoon waarmee u wettelijk samenwoont of met wie u een feitelijk gezin vormt, kunnen bijgevolg nooit als ten laste beschouwd worden.

gdm2
Topic Starter

#8 , 10 mei 2012 16:54

Hier spreekt men enkel van de hoogte van het inkomen en niet van de leeeftijd

wanton

#9 , 10 mei 2012 20:18

Ik stel vast dat ik in een vorig bericht een verkeerd bedrag heb vermeld : 2890 moet 2790 zijn. Sorry.

Wie kan te laste zijn :
- afstammelingen van uzelf of uw partner ( gehuwd of wettelijk samenwonend) = code 1030
- ascendenten (ouders , grootouders ) van uzelf of uw partner
- zijverwanten in de 2e graad : broer of zuster
- personen die uzelf hoofdzakelijk ten laste hebben gehad - pleegouders
Er is hiervoor geen leeftijdsgrens bepaald. code 1032 voor deze 3 categoriën
Voorwaarden :
- op 1 januari 2012 tot het gezin behoren
- bestaansmiddelen bedragen minder dan
a. 5290 € : voor een gehandicapt kind van een alleenstaande
b. 4170 € : voor een kind van een alleenstaande
c. 2890 € : alle andere gevallen
- deze inkomsten mogen geen uitgaven zijn van de belastingplichtige

telt niet mee als bestaansmiddelen : oa.
- 2890 € als onderhoudsuitkering
- kindergeld; studiebeurzen, toelagen aan gehandicapten + 66%
- 2410 € voor een studenten -werkovereenkomst
- voor ascencent , broer of zuster 65 + ( code 1043) : een som van 23.250 €

combinatie van deze vrijstelling mag vb zowel onderhoudsuitkering als studentenovereenkomst
Van de reële inkomsten mag 20 % afgetrokken worden : vb. inkomsten 3500 € min 20 % = 700 blijft 2800 €. persoon is ten laste
Gehandicapte persoon telt voor 2.

Opletten : van een verhuurde woning telt niet het KI , maar de werkelijk ontvangen bedragen.
Voor een persoon ( ander dan kind) telt een bijkomende belastingvrijstelling van 1400 €. Voor personen 65 + is dat 2790 €.
Toet-anch-Amon

wanton

#10 , 12 mei 2012 03:23

Bedankt voor deze uitleg!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”