Hypothecaire lening oude systeem

lorre
Topic Starter

Hypothecaire lening oude systeem

#1 , 14 mei 2012 11:43

Geachte,

Ik heb eventjes de belastingsaangifte van m'n ouders bekeken en vroeg mij nu af zij hebben een enige en eigen woning van een lening voor 1-1-2005 waardoor ze terugvallen op het oude systeem. Nu had ik eens op tax calc uitgerekend hoe dit zou zijn als ze dit in het nieuwe systeem aan zouden geven en kregen ze hierdoor terug terwijl ze nu een stuk moeten betalen.

Nu vroeg ik mij af als deze een lening aangaan om hun huis te verbeteren? Dubbel glas of iets in deze aard, krijgen ze dan de keuze om het nieuwe systeem toe te passen? En aan welke voorwaarden dient deze lening te voldoen?

Mvg Lorre

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 mei 2012 19:30

Inderdaad , het systeem van voor 2005 is nadelig in vergelijking met gelijkaardige situaties van later. Men heeft echter geen vrije keuze.
Maar wanneer zij een nieuwe lening aangaan voor renovatie vb. kunnen zij gebruik maken van het huidig systeem van woonbonus. Alvorens hier aan te beginnen moet je toch goed weten wat er aan de hand is. De nieuwe lening moet minstens een looptijd van 10 jaar hebben. Het moet via hypotheek gaan. Als men de bestaande hypotheek kan hergebruiken , lukt het nog. Maar als men een nieuwe hypotheek moet laten nemen zijn die kosten waarschijnlijk al te hoog om er winst uit te halen.
Ook vermelden dat een nieuwe lening nemen om de andere terug te betalen , geen aanleiding geeft om te genieten van de woonbonus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lorre
Topic Starter

#3 , 15 mei 2012 12:23

Hoe bedoel je met de bestaande hypotheek te hergebruiken? Deel van het kapitaal dat er al betaald werd, terug gebruiken om de verbouwingen te doen?

Mvg Lorre

Reclame

wanton

#4 , 15 mei 2012 15:28

Ik dacht dat het is vanaf 1 juli 1993 dat de hypotheken 'algemeen' zijn. Dwz. dat het bedrag van de hypotheek niet wijzigt , daarvoor verminderde de - specifieke- hypotheek mee met de afbetaling van de lening. Indien de hypotheek zijn maximum bedrag behoudt , kan je een nieuwe hypothecaire lening aangaan ter waarde van de afgeloste bedragen. Zo moet je geen nieuwe hypotheek verlenen. Vraag na bij uw bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”