Aandeel woning energiebesparende uitgaven + aantal aangiftes

vosje
Topic Starter

Aandeel woning energiebesparende uitgaven + aantal aangiftes

#1 , 15 mei 2012 10:37

Beste,

Sinds 2010 ben ik getrouwd. Vorig jaar moesten er dus nog 2 aangiftes worden ingevuld. Dit jaar moet er in principe maar één worden ingevuld, maar wij hebben er toch elk 1 apart ontvangen... Betekent dit dat de administratie niet weet dat we gehuwd zijn? Wat moet er gebeuren? Gewoon 1 aangifte invullen? Dewelke? Of moeten ze nog eens expliciet op de hoogte worden gebracht en ons een nieuwe aangifte opsturen op onze beide namen?

Verder weet ik ook niet goed hoe ik het aandeel van de woning moet invullen bij de belastingsverminderen voor energiebesparende uitgaven. Wij huren een deel van een huis dat in 3 (ongelijke) appartemmenten werd opgesplitst. Dus moet er 100% worden ingevuld omdat het een appartement is? Of 33,33% omdat er 3 appartemmenten in de woning zijn? Betreft het onderhoud van de stookketel...

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vosje
Topic Starter

#2 , 15 mei 2012 10:53

Trouwens, als ik op tax-on-web ga en de reeds ingevulde aangifte bekijk, zie ik dat de administratie ingevuld heeft dat ik ongehuwd ben... Nochtans heb ik vorig jaar weldegelijk vermeld dat ik gehuwd was! :?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2012 12:29

Indien de stookketel privatief is, dwz dat je een eigen stookketel voor uw appartement alleen hebt, mag je 40 % van het faktuurbedrag inbrengen.
Indien de stookketel gemeenschappelijk is, dus voor de 3 appartementen, mag je 40% van 33,33 % van het factuurbedrag ingeven. Je moet dan wel over een eensluidende kopie van de faktuur beschikken, waarop duidelijk door de syndicus vermeld werd wat uw aandeel in de kostprijs is. Mogelijks zijn het ook de quotiteiten van het appertement die in aanmerking genomen worden voor de berekening.

Reclame

wanton

#4 , 15 mei 2012 15:33

Wat dat getrouwd zijn betreft : doe eens navraag bij u op het gemeentehuis. Laat hen eens nazien in het rijksregister. De fiscus baseert zich namelijk hierop om uw gezinstoestand te kennen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”