lening met hypothecaire volmacht: intresten in code 1146

krisss
Topic Starter

lening met hypothecaire volmacht: intresten in code 1146

#1 , 11 jun 2012 08:59

Ik heb sedert 2008 een hyp. lening lopen voor mijn enige en eigen woning; De lening is gesplitst in een lening 1 met hyp. inschrijving en een lening 2 met hyp. volmacht.

De kapitaalsaflossingen en intresten van lening 1 vul ik in bij de woonbonus (code 1370). Mag ik de intresten van lening 2 nog invullen onder code 1146. Hierdoor zou ik nog extra verrekening van de OV krijgen t.b.v. 118,38 EUR (zie simulatie hieronder).

Ik lees immers in de "belasting- en beleggingsgids 2012 (p. 638): "de intresten van schulden die specifiek zijn aangegaan om onroerende goederen te verwerven of te behouden en die niet in aanmerking komen voor de woonbonus..." (klopt, want voor lening 2 is er geen hyp. inschrijving) "...worden van de inkomsten van onroerende goederen afgetrokken... .... bvb een lening met hypothecaire volmacht..."

SIMULATIE ZONDER CODE 1146

T E R U G T E G E V E N 3.612,79
DETAIL VAN DE BEREKENING
K.I. eigen woning 947,00 1100
Gewone woningaftrek 947,00-
Onr. voorheffing 12,5% = 0,00

SIMULATIE MET CODE 1146

T E R U G T E G E V E N 3.731,17
DETAIL VAN DE BEREKENING

Inkomsten van Onroerende Goederen
K.I. eigen woning 947,00 1100
----------------------------------------------
Verschil 947,00
Interesten 947,00- 1146
Netto-inkomen 0,00
Onr. voorheffing 12,5% = 118,38 --> wordt op het einde van de berrekening verrekend en teruggegeven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 13 jun 2012 19:16

Code 1100 (KI) mag alleen worden ingevuld indien u voor het verwerven of behouden van een eigen woning een lening hebt lopen die is aangegaan voor 2005.

Bijgevolg zal code 1146 geen enkele invloed hebben op de aangifte. (mag in principe niet ingevuld worden bij toepassing van code 1370)
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

krisss
Topic Starter

#3 , 15 jun 2012 16:22

In de belastings- en beleggingsgids 2012, p. 58 staat: "Indien u in 2011 alleen een vanaf 1/1/2005 gesloten lening heeft voor de eigen woning, dan moet het KI van de eigen woning niet in de aangifte worden vermeld". Als er staat "moet niet" dan is dat m.i. niet hetzelfde als "mag niet". Als het in mijn voordeel is, waarom zou ik dan het KI niet mogen invullen?

Reclame

KristofKDB

#4 , 16 jun 2012 00:24

Volgens toelichting PB mag het niet... (pg20)

http://www.minfin.fgov.be/portail2/down ... chting.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”