Woon-werk - deels eigen wagen en deels firmawagen

droi
Topic Starter

Woon-werk - deels eigen wagen en deels firmawagen

#1 , 16 jun 2012 23:17

Hallo,

Graag had ik even bevestiging willen vragen over mijn gedachtegang bij het invullen van de belastingbrief.

Tot midden oktober 2011 heb ik mijn verplaatsing naar het werk steeds met een privéwagen gedaan (kreeg hiervoor sociaal abonnement).
Vanaf midden oktober 2011 beschik ik over een firmawagen met een V.A.A. van +/- € 130.
Als ik het wettelijk forfait bereken op basis van mijn brutoloon (28,7% / 10% / 5% / ...) kom ik uit rond de € 2.600.

Ik denk dat ik in mijn situatie voor 2011 best de werkelijke kosten bereken en ingeef.

Mijn concrete vragen:
  1. Kan iemand inschatten of dit nu effectief beter is dan te kiezen voor de forfaitaire kosten?
  2. Is het 'slim' om te kiezen voor de werkelijke kosten gezien de combinatie tussen bedrijfswagen en privéwagen?
Laatst gewijzigd door droi op 27 apr 2013 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 17 jun 2012 03:45

Werkelijke kosten aantonen met een bedrijfswagen kan en mag, enkel loop je het risico dat het voordeel van alle aard zal herbekeken worden met de werkelijke woon-werk kilometers.
VAA = (7500/12*2.5) => 1562.5 km
Werkelijke km woon-werk = (50*47.9*2) => 4790 km

Dus een mogelijke verhoging van uw belastbaar inkomen met 3227.5*CO2*0.0021/0.0023

Ik zou het risico niet nemen en opteren voor de forfaitaire beroepskosten, hierboven mag je ook nog eens vak1254 voor 350€ vrijstellen.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

droi
Topic Starter

#3 , 17 jun 2012 12:58

Bedankt voor je antwoord, KristofKDB!

Denk je dat dit een groot risico is? Ik heb tenslotte slechts 2 maanden van de 12 met de bedrijfswagen gereden.

Ik lees daarnaast op allerlei plaatsen dat de nieuwe regeling rond bedrijfswagens geen rekening meer houdt met het aantal kilometers maar enkel met cataloguswaarde en CO2 uitstoot van de wagen.
Is deze nieuwe regeling nog niet van toepassing op de belastingbrief die we nu indienen?

Reclame

KristofKDB

#4 , 17 jun 2012 15:41

Nieuwe regeling is in voege vanaf 1 januari 2012.

Aanslagjaar 2012, gaat over inkomsten 2011. Dus is dit jaar nog de oude regeling van toepassing.
Ook voor 2012 mag het bedrag aan beroepskosten voor de verplaatsingen woon-werkverkeer met een bedrijfswagen kan nooit hoger zijn dan het bedrag van het voordeel van alle aard voor die wagen.

Risico is bestaande, maar in dit geval schat ik het risico op een herziening niet hoog in. (verschil/recup te klein)
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”