Ik ben de eigenaar van een studentenpand in Schaarbeek en alle kamers zijn momenteel gemeubeld verhuurd. Deze Brusselse gemeente heft een gemeentebelasting op de verhuur van gemeubelde kamers. In elk der verhuurde studentenkamers bevindt zich goedkope basisinboedel (bed, matras, bureau, kleerkast etc.) die ik mee overgekocht heb van de vorige eigenaars. Deze laatsten betaalden de gemeentebelasting en momenteel ik ook. Aangezien deze naar mijn aanvoelen vrij hoog ligt (ongeveer 1/12 van mijn huurinkomsten) en deze in andere Brusselse gemeentes helemaal niet geheven wordt en heel wat huisbazen dit niet aangeven, zou ik hier liever vanaf raken.
Men heeft mij verteld dat andere huisbazen weleens volgende truukje toepassen om de belasting te ontwijken: de huisbaas die aanvankelijk gemeubeld verhuurt, verkoopt bij de aanvang van het volgende academiejaar de meubels aan de studenten-huurders voor een goedkope doch geloofwaardige prijs (laten we zeggen €100). Deze verkoop wordt op papier gesteld en de student betaalt via overschrijving. Daarna zorgt de huisbaas er steeds voor (eventueel d.m.v. sterkmaking) dat de meubels van de huurder die het pand verlaat overgekocht worden door de nieuwe huurder aan dezelfde prijs. Bij deze tweede verkoop is de huisbaas dus helemaal geen partij.
Na navraag bij de gemeente vertelde de ambtenaar mij dat deze werkwijze “speciaal” is en dat men steeds door een bezoek “in de feiten” zou vaststellen hoe de vork aan de steel zit. De vaagheid van de uitleg van de ambtenaar doet me vermoeden dat dit een legale vorm van belastingsontwijking is, op voorwaarde dat ik alles schriftelijk kan bewijzen.
Wat denkt U ervan aub?
Hierna het reglement in kwestie:
http://www.schaerbeek.irisnet.be/files/ ... LEMENT.pdf
Dank bij voorbaat