Huurkosten inbrengen als beroepskosten

BV01
Topic Starter

Huurkosten inbrengen als beroepskosten

#1 , 09 jun 2012 12:02

Even een situatieschets:

Momenteel verblijf en werk ik door de week in Leuven. In de weekends verblijf ik bij de ouders van mijn vriendin in West - Vlaanderen, waar ook mijn domiciliëring gelegen is.

Beroepsmatig gebruik ik het huurhuis niet. Maar nu vraag ik mij toch af of het alsnog mogelijk is om de huurprijs (en eventueel extra onkosten) in te geven als beroepskosten. Mijn onkostenvergoeding woon - werk is nl enkel geregistreerd voor het huis te leuven.

OF: is het gewoon interessanter/mogelijk om mijn woon - werk onkostenvergoeding te laten berekenen op het adres van WVl?

Iemand in dezelfde situatie of iemand die me hierin kan adviseren?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 09 jun 2012 12:32

Collega van mij heeft het zo opgelost. Ze woonde in Limburg en werkte in de Noorderkempen. Huur appartement ingebracht, aangezien dit nodig was "om de beroepsinkomsten te verwerven". Was geen probleem.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

BV01
Topic Starter

#3 , 09 jun 2012 19:55

Ben me wat aan het informeren en nu lees ik dat dit mogelijk ook gevolgen zou hebben voor de verhuurder.
Iemand hier een éénduidig antwoord op? Verhuurder is een particulier.

Reclame

KristofKDB

#4 , 09 jun 2012 21:27

Als u als huurder de huurprijs aftrekt als beroepskosten, dan moet de verhuurder (particuliere eigenaar) aangifte doen van de huur en wordt hij belast op de netto huurinkomsten en niet langer op het KI verhoogd met 40%.

Voor de verhuurder zal dit resulteren in een hogere belastingsdruk.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

BJ81

#5 , 10 jun 2012 08:43

Lees je huurcontract er eens op na. Bij mij stond er (helaas) in vermeld dat het niet mocht.

bakkertje

#6 , 28 jun 2012 17:37

Normaal zal de verhuurder eisen dat het huurpand dient een hoofdverblijfplaats. Hierdoor kan hij verhuren aan een lagere prijs.

Vandebos

#7 , 28 jun 2012 18:15

U mag de huur van dit pand te leuven inbrengen in uw belastingen als beroepsinkomsten als u kan aantonen dat het woon werk verkeer te slopend is om dagelijks af te leggen. Verwacht u er wel aan dat u de onkosten zal moeten gaan verantwoorden en verdedigen. Een schrijven van uw werkgever bv dat u binnen een beperkt tijdsbestek beschikbaar en ter plaatse moet zijn bij alarm kan helpen.
Deze onkosten hebben normaliter geen weerslag op de belastingen van de verhuurder.... Dat is enkel het geval bij handelshuur.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”