Inbreng hypothecaire lening - 2 kredietnemers

Nesse
Topic Starter

Inbreng hypothecaire lening - 2 kredietnemers

#1 , 02 jul 2012 12:34

Beste,

Ik heb zopas mijn belastingbrief ingevuld, net al die van mijn vriendin, waarmee ik feitelijk samenwoon. Dit is ook het 1ste jaar dat we onze lening kunnen inbrengen, en heb papier ontvangen van onze bank met de bedragen van de intresten voor aanslagjaar 2012. Er werden twee brieven toegestuurd. Eén voor mijn vriendin, en dan nog één voor mezelf. De bedragen zijn bij beiden hetzelfde (behalve de schuldsaldo-verzekering). Ik heb deze bedragen bij elk van ons ingevuld, maar begin nu te twijfelen of ik dit niet door 2 moet delen? Heeft er iemand reeds ervaringen met het inbrengen van de lening?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 jul 2012 13:47

Natuurlijk moet je voor ieder de helft noteren. Heb je vorig jaar , in 2011, aflossingen betaald? Wat staat er eigenlijk op die brief? Je moet voor de kapitaalsaflossingen en de intresten de helft van het totaal noteren in code 1370. Indien dit 2830 € of meer is , zwijg je best van je schuldsaldoverzekering. Je had beter een week vroeger je vraag gesteld!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Nesse
Topic Starter

#3 , 02 jul 2012 16:43

Beste Wanton,

Alvast bedankt voor het snelle antwoord. Ik heb ze nog niet ingediend, omdat ik dit via tax-on-web doe. Ik heb inderdaad in 2011 aflossingen betaald. Op de brief die aan elk van ons persoonlijk gericht is, staan de bedragen van de interesten en kapitaalaflossingen. Als ook de vermelding van de schuldsaldo-bedragen. Nu is het dus aan mij om dit te corrigeren voor ik dit definitief indien. Dus de helft van de intresten en kapitaalaflossingen? Ik vind het gewoon raar dat de bank daar niet zelf voor gekeken heeft. Staat ook nergens duidelijk vermeld.

Met vriendelijke groet

Reclame

wanton

#4 , 02 jul 2012 19:12

De bank zal dat niet doen voor U. Zij geven documenten af voor die ene lening , wel met twee mede-ontleners. Men bezorgt tegenwoordig meestal iedere betrokkenen hetzelfde dopcument, ook voor gehuwden. Jij moet als belastingplichtige de gegevens interpreteren.
Indien je nu voor de eerste keer de lening invult op uw aangifte , moeten jullie ook het basisattest of het éénmalig attest van de lening bezorgen.
Zoals gezegd , indien uw deel ( de helft van de som van aflossingen plus intrest) meer is dan 2830 € , vul je niets in van uw verzekering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”