aangifte roerende inkomsten

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

aangifte roerende inkomsten

#1 , 23 jun 2012 22:17

In de belastingsaangifte van volgend jaar zullen (bijna) alle roerende inkomsten moeten worden vermeld.
Het is me niet duidelijk of er aanvullende gemeentebelasting zal worden geheven op die roerende inkomsten. Ik heb wel gelezen dat er geen aanvullende gemeentebelsting zal verschuldigd zijn op de bijkomende 4 percent die wordt geheven op de roerende inkomsten boven de 20 000 EUR. Maar is dat ook zo voor de roerende inkomsten beneden de 20 000 EUR?

En hoe zit het met de belasting op intresten van spaarboekjes die het vrijgesteld bedrag overschrijden? Dat deel moet verplicht worden aangegegeven en wordt dan belast aan 15 percent. Ook hier: bijkomende gemeentebelasting of niet?

Indien geen gemeentebelasting op coupons maar wel op intresten van spaarboekjes dan lijkt dat sterk op discriminatie tussen de verschillende renteopbrengende beleggingen....

Wie weet meer?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
frieda.M

#2 , 24 jun 2012 12:49

Onlangs een brief van de bank gekregen om een keuze te maken voor 25% of 21%.( elke klant trouwens van de bank)
Er wordt hierin bevestigd dat de RV niet meer bevrijdend is ,maar in de personenbelasting moet aangegeven worden.
Mondeling werd ook bevestigd dat dit automatisch gemeentebelasting voor gevolg heeft.

Wat zijn dus allemaal de mogelijkheden:

Voor mensen die meer dan 20020 interesten per persoon hebben, dus 25% laten afhouden boven dit bedrag en de rest aangeven
Maar voor ons overgrote meerderheid ( die niet aan die 20020 p/p komen) zullen er dus 3 mogelijkheden zijn

1) Niets aangeven, we hebben toch al die 21 % betaald

Gezien de centrale dienst waar de banken alles moeten aan doorgeven nog niet bestaat en de organisatie nog veel werk zal teweeg brengen, is de kans klein dat de fiscus het automatisch zal merken
Maar later, als alles georganiseerd is, zal het dus zeer gemakkelijk zijn de niet aangevers er uit te pikken, met kans op boete als dit meermaals gebeurd.
Ook later bij sterfgeval zal alles aan het licht kunnen komen ( als ze degelijk georganiseerd zijn te minste)

2) Gewoon aangeven zoals gevraagd
Dus men heeft al 21% betaald en krijgt nog eens een rekening van de gemeentebelasting, die verschilt van gemeente.
Bij ons is dat 8% op het bedrag van de personenbelasting. Mijn kop er af dat NA de verkiezingen dit percentage zal verhoogd worden.Dus laat ons zeggen 10%, dat maakt dat ik 23.1% betaal.

3) Voor alles 25% laten afhouden ( dus ook -zoals voor de meesten – onder de 20020 euro interesten)

Nadeel : 1,9% te veel betaald ( volgens gemeente)

Voordelen
-Bevrijdend
-Roerend bezit niet gekend
-geen belastingsbrief ( of opnieuw invullen– vb voor gepensioneerden - ) in te vullen
-geen bijkomende gemeentebelasting te betalen ( betalen al te veel)
- volledig in orde later bij overlijden

Vraag : kan dit te veel betaalde geld later ( bv bij overlijden) teruggevorderd worden bij de fiscus ( zij vragen toch ook met terugwerkende kracht niet betaalde belastingen terug) en na hoeveel jaar kan dat bv?

NB :Intersten boven 3660 voor een gezin moeten aangegeven worden. Vermits de interesten zo laag zijn, moet ge al meer dan 350.000 euro op een spaarboek hebben staan aan 1% bv.Dus niemand in principe zal iets moeten aangeven, behalve zij die en lotto gewonen hebben en dit gewoon op een spaarrekening hebben staan natuurlijk.

roharro
Topic Starter

#3 , 02 jul 2012 22:55

Heeft iemand het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag ivm aanvullende gemeentebelasting op roerende inkomsten volgens jaar?
Alles wat ik hoor is tegenstrijdig. Schriftelijke bron (wetgevende tekst)?

Reclame

KristofKDB

#4 , 02 jul 2012 23:22

Nog niets definitief beslist hieromtrent hierdoor is er nog veel onduidelijk.
Er worden nog wetswijzigingen verwacht. Zo is er in theorie aanvullende gemeentebelasting verschuldigd op de aangegeven roerende inkomsten.
De combinatie van de implementatie van het voorgaande met de bestaande wetgeving zorgt er namelijk voor dat er op de verschuldigde roerende voorheffing automatisch gemeentebelastingen verschuldigd zijn.
Maar de minister heeft al laten verstaan dat dat niet de bedoeling was.
Ik verwacht hierin een definitief addendum kort na de verkiezingen.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

roharro
Topic Starter

#5 , 02 jul 2012 23:33

Nog niets definitief beslist hieromtrent hierdoor is er nog veel onduidelijk.
Er worden nog wetswijzigingen verwacht. Zo is er in theorie aanvullende gemeentebelasting verschuldigd op de aangegeven roerende inkomsten.
De combinatie van de implementatie van het voorgaande met de bestaande wetgeving zorgt er namelijk voor dat er op de verschuldigde roerende voorheffing automatisch gemeentebelastingen verschuldigd zijn.
Maar de minister heeft al laten verstaan dat dat niet de bedoeling was.
Ik verwacht hierin een definitief addendum kort na de verkiezingen.
Vraag me ook af of een gepensioneerde die nu onmiddellijk een voorstel van aanslag ontving opnieuw een aangifte zal moeten indienen omdat hij ten bedrage van een paar honderd EUR aan renteinkomsten heeft uit obligaties.

Ik vraag me af of over deze (en misschien nog andere niet verwachte) neveneffecten wel is nagedacht......
Zullen veel mensen geen studiebeurs meer krijgen omdat hun totaal aangegeven inkomen vanaf volgend hoger is dan tot op heden?

De achterban van den Elio zou wel eens in eigen voet kunnen schieten....met dit kanon dat ze op een kleine muis (=zeer kleine groep met meer dan 20000 EUR roerende inkomsten) willen richten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”