BTW-artikel?

GuanoApe
Topic Starter

BTW-artikel?

#1 , 12 jun 2012 15:36

Ik ben op zoek naar het BTW artikel dat ik kan vermelden (in het Engels) op volgende factuur:

Kosten gemaakt in Houston (USA) betreffende betaalparking en huurwagen die 1/2 moeten worden doorgerekend
aan een Nederlandse firma.

Nu dacht ik onderstaande te vermelden en de BTW te verleggen:
VAT to be accounted for by the Recipient - Art. 196 Belgian VAT Code

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 12 jun 2012 16:07

Article 44 Council Directive 2008/8/EC
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

gebruiker

#3 , 15 jun 2012 13:30

Ik ben op zoek naar het BTW artikel dat ik kan vermelden (in het Engels) op volgende factuur:

Kosten gemaakt in Houston (USA) betreffende betaalparking en huurwagen die 1/2 moeten worden doorgerekend
aan een Nederlandse firma.

Nu dacht ik onderstaande te vermelden en de BTW te verleggen:
VAT to be accounted for by the Recipient - Art. 196 Belgian VAT Code
Je Nederlandse klant zal weinig hebben aan de verwijzing naar het Belgische BTW wetboek.

Ditzelfde probleem heb ik ook eens dienen uit te klaren.

Wat ik gebruik (na overleg met financiën):

Voor facturatie naar klant in andere EU lidstaat, zowel als klant buiten EU zone:

"VAT - Reversal of charge.
VAT compliance by the contractor - Article 51 paragraph 2 - 1° "

Zie ook:

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

KristofKDB

#4 , 16 jun 2012 00:19

art. 51 (schuldenaar van btw)= Belgische btw wetgeving.
Best de europese richtlijn gebruiken:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 022:NL:PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

GuanoApe
Topic Starter

#5 , 16 jun 2012 09:35

Heb inderdaad het Europees artikel op de factuur gezet.

En als ik een goed uit Nederland (ICL) moet doorbelasten naar Servië? Naar welk artikel kan ik dan verwijzen?

KristofKDB

#6 , 16 jun 2012 17:05

artikel 39 W.BTW (Belgische artikel)

GuanoApe
Topic Starter

#7 , 04 jul 2012 11:16

En als ik Duitse kosten (hotel, restaurant, supermarkt) wil door factureren aan een Duits en Belgisch bedrijf.

Kan ik Article 44 Council Directive 2008/8/EC ook toepassen met 0% BTW voor de Duitse onderneming?
Welk BTW artikel kan ik nemen voor de belgische onderneming? Met 21% BTW...

KristofKDB

#8 , 06 jul 2012 02:40

Voor doorrekening van kosten naar een DE klant kan je art. 44/2008/8/EC gebruiken, doorrekening van kosten naar een BE belastingsplichtige zijn onderworpen aan 21% btw (geen extra vermelding nodig)

GuanoApe
Topic Starter

#9 , 06 jul 2012 07:59

Thanks!

Tijd voor een opfrissingscursus BTW denk ik :) Ben altijd gewoon om alles vrij te stellen onder Artikel 42.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”