aftrekbaarheid hypothecaire lening

mondeo17
Topic Starter

aftrekbaarheid hypothecaire lening

#1 , 08 sep 2012 23:35

Als ik een appartement koop en ik verhuur dit, terwijl ik zelf bij mijn ouders inwoon, kan ik de hypothecaire lening dan fiscaal aftrekken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 09 sep 2012 21:25

Jazeker, alleen kan u niet genieten van de extra bonus enige eigen woning omdat u de woning niet zelf betrekt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mondeo17
Topic Starter

#3 , 09 sep 2012 22:03

Misschien een domme vraag, maar die extra bonus, wat houdt dit in?

Reclame

Tope

#4 , 09 sep 2012 22:39

Voor het aanslagjaar 2013 (inkomsten uit het jaar 2012) gelden de volgende bedragen:
■De fiscale korf bestaat uit een basisbedrag van € 2.200.
■Dit bedrag wordt verhoogd met een bijkomend bedrag (= extra bonus) van € 730 voor de eerste 10 jaar van het hypothecair contract.

Uit: http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/belas ... iteit.html" onclick="window.open(this.href);return false; (veel rekenmodules en veel info)

Ook mensen die een hypotheek afsluiten voor de aankoop van een tweede woning kunnen enkel het basisbedrag belastingaftrekbaar maken.

dako

#5 , 10 sep 2012 16:43

Volgens mij voldoet hij toch niet aan de regels van "enige en eigen woning" als hij dit verhuurt, en zelf thuis woont(domicilie).

Enige woning: geen andere in bezit = ok
Eigen woning: er zelf in wonen(behoudens enkele uitzonderingen)= niet ok volgens mij...

Dus geen aftrek enige en eigen woning, enkel gewone intrestaftrek en eventueel fiscale vermindering voor het lange termijnsparen?

Het extra bedrag van 730 de eerste 10 jaar verlies je enkel als het niet meer je enige woning is (je dus een 2de aankoopt)... en heeft niet met de "eigen" woning te maken

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”