Partner zonder inkomen

valkie
Topic Starter

Partner zonder inkomen

#1 , 04 okt 2012 09:57

Beste,

Ik kreeg deze week mijn aanslagbiljet in de bus en schrok erg van de hoeveelheid belastingen die ik moet bijbetalen. Mijn situatie is als volgt:
In januari 2011 zijn mijn partner en ik wettelijk gaan samenwonen. Op dat moment is mijn partner terug gaan studeren. De eerste 9 maanden van 2011 zat zij dus zonder inkomen. Ik heb deze nieuwe situatie doorgegeven aan mijn werkgever en deze heeft gedurende deze 9 maanden minder bedrijfsvoorheffing van mijn loon afgehouden.

Nu blijkt dus dat ik deze bedragen moet terugbetalen omdat ik eigenlijk een maand eerder (in december 2010) had moeten gaan wettelijk samenwonen, zodat we in 2011 een gezamenlijk belastingaangifteformulier konden indienen. Klopt dit? Zo ja is er een manier om alsnog dit geld te recupereren?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 okt 2012 10:14

Ik vrees van niet , beste valkie. In het (onvolledig) jaar van huwelijk of wettelijke samenwoonst worden beide partners nog afzonderlijk belast en is er dus geen overdracht via het zgn. huwelijksquotiënt. Bij uw werkgever of zijn sociaal bureau had men u daar attent moeten/kunnen op maken. U kan eens navragen bij uw belastingdienst maar ik vrees dat het onvoloende zal zijn om een aanpassing te krijgen, tenzij je uw aangifte dient aan te passen.
code 1006 : wettelijk samenwonend
code 1007 : vanaf 2011
en dan : code 1008 , indien partner minder dan 2890 € belastbaar inkomen heeft
of code 1009 : indien dat dit bedrag overtreft.
Het geeft wel een v erschil van zo'n 500 € in uw voordeel ( bij code 1008)
Kijk eens na en neem contact met uw belastingdienst , op basis van beider aanslagbiljet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”