Tweede wagen kopen

bram122
Topic Starter

Tweede wagen kopen

#1 , 18 nov 2012 19:23

Beste,

Ik ben momenteel in loondienst maar ga volgend jaar als zelfstandige beginnen werken door een zaak over te nemen. Hiervoor moeten mijn echtgenote en mezelf echter verhuizen, wat inhoudt dat we voortaan beiden een wagen zullen nodig hebben om naar het werk te rijden. Momenteel heb ik reeds een klein relatief oud autootje dat ik perfect zou kunnen gebruiken om dagelijks enkele km's naar de zaak te rijden. Mijn echtgenote zal in de toekomst door onze verhuis echter een veel grotere afstand moeten afleggen naar haar werk, waardoor we een nieuwe wagen zouden willen kopen. Ze werkt echter als doctoraatsbursaal bij de UGent, wat inhoudt dat ze geen belastingen betaalt, en dus niets kan aftrekken. Omwille van de grote afstand zou zij de nieuwe wagen dagelijks gebruiken om naar haar werk te rijden (want mijn oude, kleine wagen gebruiken is hiervoor echt geen optie).
Nu is mijn vraag: heeft er iemand een idee of we op één of andere manier de aanschafkosten van de nieuwe wagen kunnen "verrekenen" in de belastingen van mijn toekomstige zaak? Of valt er geen speld tussen te krijgen aangezien mijn echtgenote dagelijks met de wagen zal rijden?

Heel erg bedankt voor jullie mening/advies.

Bram.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako

#2 , 19 nov 2012 15:41

Zoals je zelf aangeeft, je vrouw heeft niets met jou zelfstandige activiteit te maken. Logisch toch ook dat jij deze kosten niet kan inbrengen in jou activiteit...

Dat zij de kosten niet kan inbrengen is niet meer dan een logisch gevolg, ze betaald al geen belastingen, zou niet correct zijn moest zij (of jij via zelfstandige activiteit) wel iets kunnen aftrekken

Je zou kunnen zeggen, je kan altijd proberen. Ik weet niet welke afstanden je kan verantwoorden voor die zelfstandige activiteit, maar vermoed weinig. Je zegt "enkele km's naar de zaak te rijden". Dit wordt ook aanzien als prive km's ("woon-werk"), dus enkel vb je klantenbezoeken, ophalen/leveren beroepsmatige goederen, ... zijn effectief beroepsmatig. Bij controle zal je dan ook enkel deze km's als beroepskost kunnen behouden, en de rest van de km's (en dus ook kosten) als prive worden gezien, eventueel met bijhorende verhogingen,...

bram122
Topic Starter

#3 , 19 nov 2012 17:08

Veel dank voor je antwoord.

Moet je altijd verantwoorden hoeveel privé/zakelijk je de wagen gebruikt? Of bestaat er een soort forfetaire regeling waarbij ik sporadisch de wagen gebruik voor de zaak (en hem dus "nodig heb" voor de zaak) maar waarbij we dus toch vooral privé kms mogen rijden, zonder er een percentage te moeten opkleven? Of kan er bv. een onderscheid gemaakt worden tussen de aanschafkosten (die misschien onafhankelijk van de verhouding privé/zakelijk kunnen verrekend worden omdat ik de wagen ook af en toe nodig heb voor het werk) en de vebruikskosten (die we uiteraard wel verrekenen volgens het zakelijk aantal gereden kilometers).
Excuses voor de vele (ongetwijfeld domme) vragen maar ik ben echt een leek op dit vlak, en alvorens een boekhouder te zoeken zou ik graag weten waar we staan.

Hartelijk dank,

Bram

Reclame

dako

#4 , 20 nov 2012 09:43

Als zelfstandige moet je inderdaad kunnen verantwoorden hoeveel prive/zakelijk, en heb je geen forfait. (bij vennootschappen is een forfait, het VAA)

Zal ook geval per geval bekeken moeten worden. 90% kosten wagen beroepsmatig voor iemand die van thuis uit websites ontwerpt zal wss niet aanvaard worden. Is hij echter zelfstandig vertegenwoordiger voor de benelux is dit waarschijnlijk wel mogelijk...

Alle kosten worden aan hetzelfde prive/zakelijk % behandeld, ook aanschafkosten(afschrijving). Logisch ook, heb je vb 5000€ afschrijvingen, met maar 10% beroepsgebruik, blijft er 90% van de "slijtage" prive. Dat je zakelijk "een wagen nodig hebt" is niet echt een argument om de aanschafkosten 100% in kosten te nemen. Je zou voor je beroepsmatige km ook vb steeds een taxi kunnen nemen, wat voor het beperkt beroepsgebruik waarschijnlijk al goedkoper is dan de aanschafkosten 100% in onkosten op te nemen...

bram122
Topic Starter

#5 , 20 nov 2012 16:22

't Was niet echt wat ik hoopte te horen, maar heel erg bedankt natuurlijk voor je verhelderende uitleg.
We zullen dan maar een goedkopere (tweedehandse, kleinere) wagen kopen, dan is het geen al te grote aderlating. :)

Bedankt,

Bram.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”