hoe bereken je netto belastbaar inkomen?

Loria
Topic Starter

hoe bereken je netto belastbaar inkomen?

#1 , 06 dec 2012 01:48

Volgens mij is het iets anders dan code 1250. Wanneer deze 25 000 euro bedraagt, hoeveel is dan het netto belastbaar inkomen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 dec 2012 18:07

Hetgeen in code 1250 moet komen , is het bruto bedrijfsinkomen, dat bestaat uit uw bezoldigingen = Uw loon na aftrek van sociale lasten (RSZ), maar voor bedrijfsvoorheffing ( = belastingsvoorschot). Hiervan worden de bedrijfslasten afgetrokken. Bewezen kosten of de forfaitaire aftrek, waar iedereen recht op heeft. Als volgt bepaald : 28.7 % op schijf tot 5300 € ; 10 % op deel tot 10530 €; 5 % op schijf tot 17530 € en 3 % daarboven , met een absoluut maximum van 3670 €. Voor een bedrag van 25.000 € wordt dat : min 2618.20 €. Kosten bewijzen heeft enkel zin als het meer is dan deze forfait. Eventueel wordt hier dan bijgeteld : uitkeringen voor werkloosheid, ziekte en invaliditeit. Dit geeft het totaal bedrijfsinkomen. Daar wordt bijgeteld : het geïndexeerde KI van eventuele woningen of ander onroerend goed - niet de gezinswoning , roerende inkomsten , eventueel onderhoudsgeld. Dit resultaat is het netto inkomen.
Hier volgen dan een aantal aftrekbare posten : verruimde intrestaftrek van hypothecaire leningen ( oud systeem) , betaalde onderhoudsgelden , giften , kosten kinderopvang , woonbonus ( nieuw systeem). Dit geeft uiteindelijk als resultaat het netto belastbaar inkomen.
Op deze uitkomst wordt dan uw belastingsresultaat berekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”