personenbelasting van een overleden niet inwonende ouder

bibitje
Topic Starter

personenbelasting van een overleden niet inwonende ouder

#1 , 20 okt 2007 15:17

Mijn ouders hebben al jaren geen contact meer mijn grootouders.
Vorig jaar is de laatslevende grootouder overleden.
Mijn ouders hebben niks ontvangen ivm de erfennis en willen ook niks erven. Nu hebben ze wel een personenbelasting ontvangen van de overleden grootouder, en vragen zich af of zij verplicht zijn deze te betalen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 okt 2007 17:29

Indien zij geen weigering van nalatenschap hebben betekend op de Rechtbank van eerste aanleg ( binnen de drie maanden na overlijden ) zijn zij nog erfgenaam. Zij zullen in principe dan huns (kinds)deel van de belasting moeten betalen. Toekomstige schulden behoren ook tot de erfenis.
Sorry!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 21 okt 2007 09:39

Aanvullend bij Wanthon:
* het zijn niet uw ouders die erven; het is uw vader OF uw moeder, de bloedverwant = het kind van die grootouders
* als die ouder verwerpt en alle broers en zusters daarvan ook... dan wordt U erfgenaam en uw broers en zusters (en de kinderen van uw ooms en tantes = de ganse derde generatie dus).

Ik vertel dit maar omdat de mogelijkheid bestaat dat U allen samen verwerpt (ttz één persoon met de volmachten van de anderen) in één akte zodat U maar één keer die 30,00 eur kosten moet betalen voor de verwerping.

Mijn ouders hebben al jaren geen contact meer mijn grootouders.
Vorig jaar is de laatslevende grootouder overleden.
Mijn ouders hebben niks ontvangen ivm de erfennis en willen ook niks erven. Nu hebben ze wel een personenbelasting ontvangen van de overleden grootouder, en vragen zich af of zij verplicht zijn deze te betalen

Reclame

bibitje
Topic Starter

#4 , 21 okt 2007 14:15

Een van de kinderen heeft alles naar zich toe getrokken en er voor gezorgd dat het volledige contact werd verbroken met de twee andere kinderen.
Bij ons weten zouden er onmogelijk schulden kunnen zijn, en mits deze toch zouden gecreeerd zijn (tijdens de jaren), dan hebben we toch nog een vermoeden dat deze snel kunnen weggewerkt worden met de nalatenschap.
Mijn grootouders waren in het bezit van minstens 3 originele schilderijen van zeer bekende grootmeesters in het Vlaams expressionisme, er was een vrij grote postzegelverzameling, enz.
Na het overlijden hebben we van de persoon die alles naar zich toe getrokken heeft niks gehoord of gezien, een vraag ivm de nalatenschap hebben we niet gekregen. Niettegenstaande we toen al niks meer wensten van de nalatenschap.

j.demoor

#5 , 22 okt 2007 09:53

“Art.789.Het recht om een nalatenschap te aanvaarden of te verwerpen verjaart door verloop van de tijd die voor de langste verjaring van onroerende rechten is vereist.Art.2262.Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar”(Burgerlijk Wetboek).

‘L'article 789 du Code civil ne réglemente que les rapports mutuels entre les héritiers et non leurs rapports à l'égard des tiers‘(Rb.Gent 4 september 1991,Rec.Gén.Enr.Not. 1992,53-55,noot).

Zich goederen uit de nalatenschap toeeigenen is die nalatenschap stilzwijgend aanvaarden.

Zich verweren tegen een schuldvordering tegen de nalatenschap,zonder verwerping van die nalatenschap,is een aanvaarding ervan.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”