Vreemd advies bedrijfsvoorheffing

nathanclothes
Topic Starter

Vreemd advies bedrijfsvoorheffing

#1 , 04 feb 2013 19:53

Situatie: sBVBA / Bedrijfsleider(zelfst)

Mijn boekhouder zegt me dat je als startende zelfstandige geen impact ondervind door het niet betalen van bedrijfsvoorheffing (speciale regeling van geen verhoging gedurende de 1e 3 jaar?)
Is dit advies wel correct, en zijn er geen andere vervelende consequenties?

"we boeken iedere maand het bruto naar de kosten en het netto wordt uitbetaald en de bedrijfsvoorheffing wordt geboekt als schuld totdat die betaald wordt.
Bedrijfsvoorheffing is per kwartaal maar eerste jaar zolang geen zekerheid over vast inkomens hebben we de gewoonte dat pas op het einde te betalen van het kalenderjaar.
Eenmaal er regelmaat van vast inkomen is , dan doen we dit per kwartaal."

"Nee er zijn momenteel zeker geen extra kosten!
Indien we nu voor 15 januari nog een aangifte zouden doen en die bedrijfsvoorheffing zou je niet tijdig betalen, dan komen er kosten onder de vorm van interesten en verhogingen.
Maar gezien je geen verhoging krijgt als beginnende zelfstandige kan je dus ook enkel een fiche opmaken van bruto bezoldiging en ga je gewoon in de belasting aangifte je belastingen betalen ipv via een aangifte bedrijfsvoorheffing.
Persoonlijk heb je er voor 2012 geen baat bij om bedrijfsvoorheffing te betalen want je wordt niet bestraft met verhoging."

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
www.belgiantaxes.com

#2 , 05 feb 2013 21:42

Beste,

Inderdaad een startende zelfstandige is in gedurende de eerste drie jaar niet verplicht tot het inhouden en betalen van bedrijfsvoorheffing. Dit stelt hem echter niet vrij van het opnemen van zijn toegekende bezoldiging op een fiche 281.20. Deze fiche moet ingediend worden tegen 28 februari 2013.

De toegekende bezoldiging dient opgenomen te worden in de aangifte in de personenbelasting en vervolgens zullen de Belgische belastingen op aanslag moeten worden betaald.

Dus inderdaad er zijn de eerste drie jaren geen gevolgen als er geen bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden.

Het niet inhouden van de bedrijfsvoorheffing heeft je een "cashflow"voordeel. Je beschikt langer over je geld. Maar je moet er dan wel rekening meehouden dat je de belastingen nog moet betalen op aanslag.

nathanclothes
Topic Starter

#3 , 06 feb 2013 17:40

Ah, enorm bedankt voor de info, ik vond er nergens echt informatie over terug, vandaar de vraag.
Weet je toevallig in welk KB/ ... in het algemeen online zoiets te vinden valt?

Reclame

nathanclothes
Topic Starter

#4 , 06 feb 2013 17:55

http://www.deloitte.com/view/en_BE/be/5 ... 0aRCRD.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 06/related" onclick="window.open(this.href);return false;

Men paniek vloeide vooral verder uit het lezen van artikels zoals de bovenstaande "voorafbetalingen vervangen bedrijfsvoorheffing niet" :-)

www.belgiantaxes.com

#5 , 07 feb 2013 19:54

Kan ik begrijpen alles is afhankelijk van de feiten natuurlijk.

buurkennis

#6 , 13 feb 2013 20:35

Dit is nieuw voor mij, ik wist wel dat er voor startende ondernemingen (als zelfstandig ondernemer of als vennootschap) geen vermeerdering aangerekend wegens onvoldoende voorafbetalingen de eerste drie jaren.
Van een vrijstelling van bedrijfsvoorheffing gedurende de eerste drie jaren dat je bedrijfsleider bent, had ik nog niet gehoord. Sinds wanneer bestaat dit?

www.belgiantaxes.com

#7 , 14 feb 2013 21:21

Buurkennis,

Ik ging op zoek naar een wettelijke bepaling die inderdaad stelt dat het geen verplichting (je kan wel) is om bedijfsvoorheffing in te houden, maar eerlijk gezegd dit heb ik niet gevonden. Toch dacht ik dat dit zo was, iemand die hier nog bijtreedt en die een wettelijke basis weet.

Stel nu dat er idd verplichting is om BV in te houden en de vennootschap doet dit niet en stort de bedrijfsvoorheffing niet door naar de schatkist. Rechtspraak zegt niet ingehouden bedrijfsvoorheffing is voordeel van alle aard in hoofde van de otnvanger dus moet je deze op fiche vermelden en aangeven in de personenbelasitng de verschuldigde belastingen dienen op aangifte te worden betaald. Geen verhoging wegens voldoende voorafbetalingen.

De bedrijfsvoorheffing kan wel nog altijd (op basis van recente rechtspraak) een aanslag vestigen in de bedrijfsvoorheffing (in hoofde van de uitbetalende vennootschap + naliatigheidsinteresten van 7% + boete van 10% indien het niet de eerste overtreding is.

Dus dan zou ik nog een laattijdige aangifte in de bedrijfsvoorheffing indienen, additionele interest betalen en vragen om boete te laten vallen indien het eerste overtreding is. Of alternatief mogelijk door loon en BV op rekening-courant te boeken en het voordeel van alle aard op de rekening-courant te berekenen en dit aan te geven in de aangifte in de personenbelasting. is het zo mogelijk om boete te vermijden?

nathanclothes
Topic Starter

#8 , 15 feb 2013 18:36

Oh jee... Belgian law, "it's a trap". Iemand die wat dit aangaat nog wat meer weet? :-)

gebruiker

#9 , 19 feb 2013 15:19

De schuldenaar van de bedrijfsvoorheffing (=diegene die een vergoeding/bezoldiging toekent) die dient deze in te houden en te storten. Aansluitend dienen er fiscale fiches opgemaakt te worden.

Het niet 'inhouden'/storten van deze bedrijfsvoorheffing heeft een duur financiëel gevolg:

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU020903" onclick="window.open(this.href);return false;

Het niet opmaken van de fiscale fiches komt nog duurder te staan met een taxatie aan 309%.

Er werd hier een verkeerde vermenging gemaakt van bedrijfsvoorheffing en voorafbetalingen.

Bedrijfsvoorheffing dient ingehouden (en gestort) te worden op een toegekende bezoldiging/vergoeding volgens de wettelijke tabellen. Voorafbetalingen zijn voorschotten aan betalingen die iemand zelf verricht (met een bonus voor niet-zelfstandigen en een verhoging wegens gebrek aan voorafbetalingen voor zelfstandigen/ondernemingen en vennootschappen).

Deze verhoging wegens gebrek aan voorafbetalingen wordt niet toegepast bij startende zelfstandigen/ondernemingen/vennootschappen. Maar bedrijfsvoorheffing is iets totaal anders, zoals hiervoor uiteengezet.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

nathanclothes
Topic Starter

#10 , 19 feb 2013 19:48

Wel, de bedrijfsvoorheffing zou boekhoudkundig ingehouden zijn. (Zie de originele post)
Of dat dan al dan niet volstaan kan (?)

gebruiker

#11 , 19 feb 2013 23:59

Wel, de bedrijfsvoorheffing zou boekhoudkundig ingehouden zijn. (Zie de originele post)
Of dat dan al dan niet volstaan kan (?)
Je mag niet beperkend lezen : De schuldenaar van de bedrijfsvoorheffing (=diegene die een vergoeding/bezoldiging toekent) die dient deze in te houden en te storten.

Ik weet dat veel advocaten hier licht(er) overgaan en zeggen dat je wél je sociale bijdragen op de toegekende bezoldiging dient te betalen maar dat het betalen van de bedrijfsvoorheffing niet zo'n probleem is. Lees echter de link die ik gaf met het prijskaartje.

En die niet verhoging de eerste jaren dat betreft voorafbetalingen voor zelfstandigen die voor de eerste maal als zelfstandige/bedrijfsleider een activiteit uitoefenen, niet voor bedrijfsvoorheffing (daar heb je een aansprakelijkheid en wel degelijk intresten).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”