Controleur aanvaardt thuisgarage niet als beroepsgedeelte.

sulie
Topic Starter

Controleur aanvaardt thuisgarage niet als beroepsgedeelte.

#1 , 27 apr 2013 10:37

Hallo,

De bouw van ons nieuw huis was twee jaar geleden af. Vorig jaar was dus de eerste keer dat ik de kosten voor het oprichten en gebruik van het beroepsgedeelte van ons huis wou aangegeven in de personenbelastingaangifte. Deze week heb ik een brief gekregen van de belastingscontroleur dat alleen de werkkamer, niet de garage van ons huis in aanmerking komt voor de bepaling van het beroepsgedeelte van ons huis. Ik lees hier nochtans meerdere keren op het forum van mensen bij wie de de garage van hun huis wel in rekening wordt gebracht voor het bepalen van het beroepsgedeelte van hun huis.

Ik ben loontrekkende en ga met de wagen naar het werk. Mijn vrouw gaat met het openbaar vervoer naar haar werk, dus onze garage wordt echt alleen voor mijn auto (niet voor haar beroep) gebruikt.

Kan er mij iemand wijzen naar de wettelijke bepaling (of naar een uitspraak van het gerecht, of naar een website van de overheid of zoiets) die duidelijk stelt dat de garage van een eigen huis meegeteld mag worden in de bepaling van het beroepsgedeelte van het huis van een werknemer voor de bepaling van de werkelijke beroepskosten in de personenbelastingen?

Thanks

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chodaboy

#2 , 27 apr 2013 10:48

Woon-werk verkeer is geen aftrekbare beroepskost. Je kan alleen het forfait van 15 cent / km toepassen voor woon-werk verkeer maar je kan geen kosten inbrengen voor je garage.

Ik ken het andere geval niet waarin de garage wel aanvaard werd. Mogelijk ging het hier over een bedrijfsleider die een personenwagen ter beschikking kreeg van zijn vennootschap. In dit geval kan de garage wel mogelijk ingebracht worden in de kosten.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2013 11:28

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... es-use.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Rb. Luik (19e k.) 7 februari 2002 TFRnethttp://tfrnet.larcier.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Samenvatting

Een belastingplichtige brengt de kosten van zijn tweede verblijf in nabijheid van zijn werk in als beroepskosten. Daarnaast geeft hij eveneens de kosten van het woon-werkverkeer aan afgelegd tussen zijn hoofdverblijfplaats en zijn werk. Terecht verwerpt de Administratie de huurkosten voor de garage (in nabijheid van zijn tweede verblijf) aangezien alle kosten betreffende het gebruik van de personenwagen in casu vervat zijn in het forfait van 6 BEF/km, dit overeenkomstig art. 66, par. 2 en 4 W.I.B. 1992.

Reclame

sulie
Topic Starter

#4 , 27 apr 2013 13:12

Hallo,

Het gaat om een bedrijfswagen van het werk. Ik ben gewoon werknemer (bediende) in dat bedrijf. Ik zit zelf niet in het management van dat bedrijf of zo.

Omdat het om een bedrijfswagen gaat dien ik geen transportkosten in bij de beroepskosten, dus het is niet dat de garage twee keer aangerekend wordt (1 keer in de 0,15 EURO/km en 1 keer in het beroepsgedeelte van het huis).

Ik werk 2 dagen in de week thuis (teleworking) en voor de rest ook regelmatig 's avonds nog na het werk. Waarom zou ik dan wel mijn werkkamer/bureau thuis mogen mee in rekening brengen bij het beroepsgedeelte van mijn huis, en niet de garage van mijn huis die ook alleen voor beroepsdoeleinden gebruikt wordt? (we hebben maar 1 auto die daarin geparkeerd staat, en dat is die die ik gebruik om naar mijn werk te gaan).

Sulie

sulie
Topic Starter

#5 , 27 apr 2013 13:20

Ter verduidelijking, het niet als een gedeelte van woon-werk kost dat ik de garage meegerekend had in de aangifte, maar in de berekening van het beroepsgedeelte van het huis, dit om het gedeelte van de kosten voor oprichting van het beroepsgedeelte van het huis in te brengen. En men laat dus wel toe om de oprichtingskosten voor de bureau mee te tellen, maar niet de oprichtingskosten voor de garage.

scorpioen

#6 , 27 apr 2013 14:34

U kan toch de 0,15 euro per km inbrengen, ook al is het een bedrijfswagen?

Art. 66, § 4, WIB 92 bepaalt:
§ 4. In afwijking van § 1 worden de beroepskosten met betrekking tot de verplaatsing tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling met een in die bepaling vermeld voertuig forfaitair op 0,15 EUR per afgelegde kilometer bepaald.
Of met andere woorden: beroepskosten i.v.m. de verplaatsing met uw wagen naar uw werk mag enkel afgetrokken worden met 0,15 euro per km. Dus niet met kosten van garage (eigen garage of gehuurd) voor het stallen van het voertuig thuis.

sulie
Topic Starter

#7 , 28 apr 2013 01:44

De vraag is niet of een garage al dan niet mag meetellen om de vervoerskosten te bepalen, de vraag is of een garage mag meetellen of niet om het beroepsgedeelte van ons huis te bepalen.

sulie
Topic Starter

#8 , 28 apr 2013 01:54

Het gaat om de kosten die niks met het vervoerstrajekt tussen woon en werk te maken hebben maar de kosten die gepaard gaan met het bouwen van die garage, het gedeelte van de interesten van de hypotheeklening / woningverzekering, onroerende voorheffing etc dat betrekking heeft op die garage. Als de garage kan meetellen als een deel van het huis dat aanzien wordt als beroepsgedeelte, dan zouden die kosten ook kunnen afgetrokken worden onder de beroepskosten (of toch tenminste het deel van die kosten = het percentage dat de oppervlakte van de garage uitmaakt tov de oppervlakte van het ganse huis).

Lightning

#9 , 28 apr 2013 09:16

De vraag is niet of een garage al dan niet mag meetellen om de vervoerskosten te bepalen, de vraag is of een garage mag meetellen of niet om het beroepsgedeelte van ons huis te bepalen.
Waarvoor gebruikt U die garage dan beroepsmatig?

Oude Belg

#10 , 28 apr 2013 11:51

Is de garage gebouwd met als doel een inkomen te verwerven? Hoe dan?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

scorpioen

#11 , 28 apr 2013 17:33

U gebruikt uw wagen beroepshalve enkel voor woon-werkverkeer.
U gebruikt de garage beroepshalve enkel voor het stallen van uw wagen. De kosten van uw wagen, en dus van het stallen ervan, en dus van de garage, vallen onder de 0,15 euro van het woon-werkverkeer.

Als u de garage voor het overige niet beroepshalve gebruikt is er geen aftrek als beroepskosten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”