Heb een discussie met enkele mensen betreffende mogelijke aangifteplicht (in de jaarlijkse belastingsaangifte) van roerende inkomsten afkomstig van een beleggingsfonds naar Belgisch recht, genaamd "Europees Obligatiedepot (EOD)".
Mijn mening is dat er voor particulieren geen aangifteplicht is aangezien ik de volgende passus lees in de uitgiftecatalogus:
citaat: "...wordt Belgische roerende voorheffing ingehouden op de (Belgische en buitenlandse) roerende inkomsten die het Fonds ontvangt. .....
...Aangezien het principe van de fiscale transparantie wordt toegepast voor de Belgische beleggingsfondsen, wordt de roerende voorheffing - die door het Fonds wordt betaald op het moment dat de onderliggende inkomsten geïnd worden door het Fonds - geacht te worden betaald door de deelnemer.
Voor de deelnemers die onderworpen zijn aan de belastingen voor natuurlijke personen of rechtspersonen en die deze inkomsten ontvangen hebben in het kader van een normaal beheer van hun patrimonium, wordt deze roerende voorheffing automatisch de definitieve belasting op deze inkomsten." einde citaat
Bij de uitbetaling van de coupon wordt er op de couponwaarde door de bank geen bijkomende roerende voorheffing afgehouden (wat in overeenstemming is met bovenstaand citaat). Anders zou er tweemaal roerende voorheffing worden afgehouden, eenmaal tenlaste van het fonds (waardoor de coupon reeds de facto "netto" wordt) en andermaal op een coupon die reeds "netto" is.
Naar mijn mening sluit de laatste zin van het citaat alle twijfel uit: er is geen aangifteplicht meer voor particulieren en er moet dientengevolge geen melding van worden gemaakt in de rubriek "verplicht aan te geven roerende inkomsten" in het aangifteformulier. De roerende voorheffing werd immers reeds door het fonds zelf betaald.
Graag enkele opinies/interpretaties want sommigen trekken desondanks mijn visie in twijfel.