Allen,
Volgende doet zich voor:
Heb een appartement gekocht en me door de wijkagent laten inschrijven op 31/12/2012. Zijn papier vermeldt letterlijk "De inschrijving op het nieuwe adres is officieel vanaf 31/12/2012"
Op dit zelfde papier staat ook dat ik me bij de dienst bevolking kan aanmelden vanaf 7/1/13 voor de administratieve afhandeling van de adreswijziging.
Alles verliep heel vlot, tot ik in de voorbije weken toevallig een uittreksel van de gemeente kreeg waarop staat dat ik sinds 7/1/13 op dit nieuwe adres ingeschreven ben.
Ik ben naar zowel de dienst bevolking als de wijkagent geweest om te vragen dit aan te passen naar 31/12/2012, maar geen van beide wil dit doen.
De vragen die ik nu heb:
1. Hoe kan ik deze datum toch laten veranderen naar 31/12/2012?
Welke procedures/(wet)teksten beschrijven dit? Waar kan ik terecht om duiding rond zulke zaken, zonder simpelweg afgescheept te worden aan het loket op de gemeente?
2. Welke andere belastingen worden geheven afgaande op de huisvestingssituatie per 1 jan? (kadastraal inkomen? ...)
Achterliggende reden dat ik het per se op 31/12/12 wil ingeschreven hebben, is een lagere personenbelasting in de nieuwe gemeente, wat me toch wat euro's minder zou moeten kosten.
Alvast bedankt voor de hulp!
Dirk