Datum van domiciliering

Dirk996
Topic Starter

Datum van domiciliering

#1 , 24 apr 2013 18:56

Allen,

Volgende doet zich voor:

Heb een appartement gekocht en me door de wijkagent laten inschrijven op 31/12/2012. Zijn papier vermeldt letterlijk "De inschrijving op het nieuwe adres is officieel vanaf 31/12/2012"
Op dit zelfde papier staat ook dat ik me bij de dienst bevolking kan aanmelden vanaf 7/1/13 voor de administratieve afhandeling van de adreswijziging.
Alles verliep heel vlot, tot ik in de voorbije weken toevallig een uittreksel van de gemeente kreeg waarop staat dat ik sinds 7/1/13 op dit nieuwe adres ingeschreven ben.
Ik ben naar zowel de dienst bevolking als de wijkagent geweest om te vragen dit aan te passen naar 31/12/2012, maar geen van beide wil dit doen.

De vragen die ik nu heb:

1. Hoe kan ik deze datum toch laten veranderen naar 31/12/2012?
Welke procedures/(wet)teksten beschrijven dit? Waar kan ik terecht om duiding rond zulke zaken, zonder simpelweg afgescheept te worden aan het loket op de gemeente?

2. Welke andere belastingen worden geheven afgaande op de huisvestingssituatie per 1 jan? (kadastraal inkomen? ...)

Achterliggende reden dat ik het per se op 31/12/12 wil ingeschreven hebben, is een lagere personenbelasting in de nieuwe gemeente, wat me toch wat euro's minder zou moeten kosten.

Alvast bedankt voor de hulp!

Dirk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2013 19:11

Het is officieel de gemeente ( ambtenaar van burgerlijke stand/bevolking) die inschrijft in naam van het college B&S
De controlefiche kwartierinspecteur zal idd datum 31/12/12 vermelden maar dat is GEEN inschrijving - het is niet de bevoegdheid van de politie.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 16 mei 2013 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105

#3 , 24 apr 2013 19:49

En door de oudejaarsperiode waren de stadskantoren misschien wel gesloten in die periode, en zou het dus valsheid in geschrifte kunnen zijn indien jij op een dergelijke sluitingsdag zou zijn ingeschreven.

Reclame

moonlady

#4 , 16 mei 2013 17:23

vroeger deed men aangifte van adreswijziging, kwam de wijkagent kijken om vast te stellen dat u effectief op dat adres woonde. toen werd de datum genomen dat de wijkagent kwam vaststellen dat u effectief op dat adres woonde. doch, al verschillende maanden wordt nu de datum genomen voor inschrijving op het adres, die datum dat u AANGIFTE deed van adreswijziging. indien u met webloket aangifte deed van adreswijziging, dan neemt men de datum dat de dienst bevolking de aangifte in de computer zet. het is dus de datum dat u AANGIFTE deed op de dienst bevolking die zou moeten in acht genomen worden om u in te schrijven op het nieuwe adres

mava105

#5 , 16 mei 2013 19:53

Als de wijkagent u al op 31.12 een bezoek bracht, moet je u toch al vroeger hebben ingeschreven bij die gemeente? Hoe kon die agent anders weten dat hij voorbij moest komen.

Franciscus

#6 , 16 mei 2013 23:39

U hebt een aanvraag inschrijving gedaan via de gemeente ( indien dezelfde gemeente hebt u 8 dagen tijd om dat te doen - komt u van een andere gemeente hebt u 15 dagen de tijd).
De kwartierinspecteur wordt door de gemeente in kennis gesteld via de geijkte kanalen om een woonstcontrole te komen doen.
In principe kan deze zelfs meerdere malen komen controleren of u daar wel woont.
Het formulier woonstcontrole gaat terug naar de gemeente.
U dient zich dan naar de gemeente te begeven om de feitelijke inschrijving te doen .
Zoals reeds geschreven is dat de wetelijke inschrijving niet de woonstcontrole.
U zou verwondert zijn hoeveel personen zich uiteindelijk NIET aanbieden bij de gemeente.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”