BTW en WCO

FreelancerIT
Topic Starter

BTW en WCO

#1 , 28 mei 2013 13:22

Sinds 06/03/2013 val ik onder een WCO.

Volgens wat ik verstaan had van een WCO vallen alle openstaande schulden, en dus ook de BTW van 01 en 02/2013 daardoor onder de WCO.

Zo gauw ik het kon legde ik mijn nieuwe BTW bijdrages opzij, met de bedoeling ze door te storten. Onverwacht kreeg ik een brief binnen van de BTW administratie: een PV.

Ik nam contact op met de BTW: er was niet echt iets speciaals aan de hand, gerwoon standaard procedure onder een WCO. Er vlak er na kreeg ik alsnog een brief binnen van diezelde BTW: zo snel mogelijk x aantal euros te betalen.

Ik val uit de lucht. Afgaande op uitleg van mijn advocaat komt dit er op neer dat ze nu Q1 2013 proberen op te eisen, wat ze niet kunnen... Want jan. en feb. valllen onder de WCO. Enkel de inkomsten van maart.

Ik stuur deze brief door naar mijn advocaat. Die laat weinig van zich weten op dat vlak. WAt later krijg ik dan een aankondiging van de BTW: er komt een bijzondere rekening af.

Ook dit stuur ik door naar mijn advocaat (vorige week), ik krijg als antwoord: we gaan aan de slag met de nieuwste invorderingen. Vandaag ontving ik dan de afrekening van de BTW.

Wat nu?

Hoe kan ik dit het beste aanvehten, of ga ik gewoon moeten inbinden? Ik weet het even allemaal niet meer....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2013 15:21

Is de opschorting niet verlopen ?
Is er al een homologatie van het reorganisatieplan?
En is dit door de schuld eisers goedgekeurd ?

Je weet dat de helft van de schuldeisers moeten akkoord gaan en waarvan de helft ook de helft van de schulden moeten bevatten !

Als ik naar de datums kijk bijna 3 maanden moet dit toch al een overeenkomst gesloten zijn ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 28 mei 2013 15:40

De opschorting is nog niet verlopen.

Er moet een herstelplan klaarliggen tegen 03/06, daar is dien advocaat nu mee bezig...

Reclame

denlowie

#4 , 28 mei 2013 16:08

Ik denk dat wat de BTW nu doet het automatisch is om hun rechten te vrijwaren, anders zou ik het echt niet kunnen denken waarom ?

En 03/06 dit is nu maandag al, dus even geduld je zal daar veel meer weten waar je aan toe bent, en ga persoonlijk ook geeft altijd een zeer goede indruk op de rechters.

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 28 mei 2013 16:26

Dus ik moet ze er gewoon op wijzen, en hopen dat ze het niet tegen mij gaan gebruiken, of wat?

denlowie

#6 , 28 mei 2013 16:46

Je of je raadsman zal maandag dit wel zien, en je zal in de gelegenheid gesteld worden om een vraag te stellen aan de voorzitter.

Is het de raadkamer of is het een openbare zitting ?

Als het de raadkamer is zal je zeker vragen kunnen stellen en ook je rechter-commissaris (of is het nu een andere naam) moet daar op toezien dit is zijn werk en aan hem moet je altijd je problemen melden en het is zijn taak om de schuldeiser(BTW) op haar plichten te wijzen, er zal daar ook een advocaat van den BTW aanwezig zijn, allez zou toch moeten.

Maar het komt wel goed hoor, na maandag weet je veel meer waar je juist aan toe bent.

FreelancerIT
Topic Starter

#7 , 28 mei 2013 17:41

Ik heb er in alle eerlijkheid geen gedacht van. Ik weet alleen dat het plan moet ingediend worden p 03/06. De stemming is op 23/06.

Bedankt in elk geval voor je uitleg. Van mijn raadsman krijg ik amper info...

j.demoor

#8 , 30 mei 2013 08:31

“Art.10...Uiterlijk een maand na het verstrijken van elk kwartaal zendt de administratie van financiën een lijst van de schuldenaren die reeds twee kwartalen de verschuldigde BTW of bedrijfsvoorheffing niet meer betaald hebben aan de griffie van de rechtbank van het rechtsgebied waarin zij hun hoofdinrichting of hun zetel van de vennootschap hebben. De lijst vermeldt naast de naam van de schuldenaar ook het verschuldigde bedrag...Art.22.Zolang de rechtbank geen uitspraak heeft gedaan over het verzoekschrift tot gerechtelijke reorganisatie, ongeacht of de vordering werd ingeleid of het middel van tenuitvoerlegging aangevat voor of na de neerlegging van het verzoekschrift : - kan de schuldenaar niet worden failliet verklaard; indien de schuldenaar een vennootschap is, kan deze ook niet gerechtelijk worden ontbonden; - kan geen enkele tegeldemaking van de roerende of onroerende goederen van de schuldenaar plaatsvinden als gevolg van de uitoefening van een middel van tenuitvoerlegging.Art.30.Zolang de rechtbank geen uitspraak heeft gedaan over het verzoekschrift tot gerechtelijke reorganisatie, ongeacht of de vordering werd ingeleid of het middel van tenuitvoerlegging aangevat voor of na de neerlegging van het verzoekschrift : - kan de schuldenaar niet worden failliet verklaard; indien de schuldenaar een vennootschap is, kan deze ook niet gerechtelijk worden ontbonden; - kan geen enkele tegeldemaking van de roerende of onroerende goederen van de schuldenaar plaatsvinden als gevolg van de uitoefening van een middel van tenuitvoerlegging.”(31 JANUARI 2009. - Wet betreffende de continuïteit van de ondernemingen ).

Onderzoek vooraf of en wanneer uw advocaat voor u een verzoekschrift tot gerechtelijke reorganisatie heeft ingediend.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

FreelancerIT
Topic Starter

#9 , 30 mei 2013 11:34

Ik heb ondertussen van mijn raadsman gehoord.

Een echte uitleg van de reden achter de bijzondere rekening heb ik niet gekregen, wel heeft de BTW zich bereid verklaart om het volledige openstaande saldo van de bijzondee rekening te laten opnemen in het herstelplan.

Maar wat met de interesten de boete die bij een BR hoort? Kan ik die nog laten kwijtschelden?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”