Personenbelasting twee woningen en buitenland

mdepauw
Topic Starter

Personenbelasting twee woningen en buitenland

#1 , 29 mei 2013 18:21

Situatie:

In 2011 zijn we gehuwd en moeten dus dit jaar voor de eerste keer een gezamelijke aangifte indienen voor inkomsten 2012.
We zijn beiden van voor ons huwelijk eigenaar van een woning met alletwee een hypotheek afgesloten in 2004.
Deze woningen zijn na het huweijk niet contractueel in gemeenschap genomen.
Mijn huis is verhuurd sinds maart 2012 met geregistreerd contract en was voordien ook niet door mij bewoond.
Het huis van mijn echtgenote is nog bewoond door haar moeder zonder contract aangezien het hier gaat om haar vroegere ouderlijke woning.
Sinds 1 december 2011 verblijven we voor drie jaar in de USA voor mijn beroep.

Vragen:

Kunnen beide hypotheken verder aangegeven worden zoals voorheen afzonderlijk? Zijn er andere regels voor het ingeven van het kadastraal inkomen?
Kan ik mijn woning aangeven als zijnde niet door mij bewoond om beroepsredenen en in hoeverre moet ik dan de huur aangeven?
Kan ik tijdens mijn verblijf in het buitenland reële beroepskosten aangeven met onder andere woon-werk verplaatsingen? Ik heb geen tegemoetkoming in verplaatsingen van de werkgever.

Kan iemand mij hieromtrent enige duidelijkheid verschaffen.

Bij voorbaat dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 31 mei 2013 08:20

Woning en hypotheek blijven EIGEN vermogen van de huidige echtgenoten en dienen als zodanig vermeld op uw gezamenlijke belastingaangifte.

“Artikel 7, WIB 92 (aj. 2012)
§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn:...
2° voor verhuurde onroerende goederen:
a) voor in België gelegen goederen verhuurd aan een natuurlijke persoon die ze noch geheel, noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid:
- het kadastraal inkomen wanneer het ongebouwde onroerende goederen, of materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, betreft;
- het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere goederen betreft; ... ;
b)bis het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het gaat om gebouwde onroerende goederen verhuurd aan een rechtspersoon die geen vennootschap is, met het oog op het ter beschikking stellen ervan:aan ...
c) het totale bedrag van de huurprijs en de huurvoordelen dat niet lager mag zijn dan het kadastraal inkomen, wanneer het andere in België gelegen ongebouwde onroerende goederen of materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, betreft,OF het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere in België gelegen gebouwde onroerende goederen betreft;...”(10 april 2012 Wetboek Inkomstenbelastingen).

Het kadastraal inkomen wordt in principe door de Fiscus zelf op uw aangifte vermeld.

De regels inzake woon-werkverkeer verschillen mijns inziens niet naar gelang ze in België of daarbuiten toegepast worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

neira

#3 , 31 mei 2013 14:52

Als je getrouwd bent met het wettelijk stelsel vallen de onroerende inkomsten (oa. KI) van rechtswege in de gemeenschap. KI zou je dus van beide huizen moeten aangeven. Je huis dat verhuurt wordt, zal je code 1106 moeten invullen met niet geindexeerd KI, ook elk 50/50 (indien wettelijk stelsel). De aftrek is zoals voorheen (intresten in 1146 en kapitaalaflossingen in code x (weet niet vanbuiten). Verplaatsingskosten zal wel lukken.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”