Verhuur huis reclamespotje

snoopy00
Topic Starter

Verhuur huis reclamespotje

#1 , 03 jun 2013 14:54

Kan iemand mij informeren of je belastingen moet betalen als je je huis gedurende 1 dag verhuurt aan een productiehuis om er een reclamefilmpje te draaien? Het gaat hier over een tarief van 500€ voor 1 dag huur, en wordt dan in eeen 'locatiecontract' gegoten.
Ik kan hier nergens iets over terugvinden.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#2 , 03 jun 2013 15:52

Ja, u moet al u inkomsten aangeven. U kan het het beste aangeven op code 1200 of 2200, de zgn. "occasionele inkomst", u betaald daar dan slechts 33% op (zeer laag tarief).

U mag onder die code alle inkomen ingeven dat u verdient heeft buiten de uitoefening van uw beroepswerkzaamheid en die niet voortkomen uit een normaal beheer van uw privévermogen en op voorwaarde dat er geen snelle opeenvolging of herhaling van onderling verbonden handelingen is. (Dit laatste is dus het geval bv. heel regelmatig fietsen verkopen op zoekertjessites, dit mag dus niet als occasionele inkomst onder code 200 aangeven)

Wat u ook doet, vul het niet in op code 1201 of 2201 want dan kan het zijn dat de fiscus dat kwalificeert als in bijberoep verdiend inkomen, wat minder interessant is.

eylis

#3 , 03 jun 2013 15:59

& off the record, maar belangrijke raad:
beste snoopy...ik zou er niet aan beginnen.
Laat nooit een filmploeg in je huis. Je weet altijd hoe je huis er uitziet voor de draaiperiode.
Maar nooit hoe je het terug gaat vinden.
als je het echt niet kan laten:

dus vooraf: foto's maken van ALLE ruimtes, muren, deuren, vloeren: Plaatsbeschrijving opmaken
Alle Meterstanden noteren.
Alles samen dateren en aftekenen voor gezien met de producer.
Inzage vragen in de verzekeringspolis (schade: draaien op locatie)
In het locatiecontract clausule "grondige poetsbeurt" afdwingen.
courage...

Reclame

snoopy00
Topic Starter

#4 , 04 jun 2013 10:51

bedankt my_key! Ik heb gelezen dat onder de 1393,96€ er geen belasting wordt op geheven, of ben ik verkeerd?
En nog een 2de vraagje: heeft dit invloed op mijn kadastraal inkomen?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”