kan persoon met zware handicap ouders ten laste nemen

pepamoro
Topic Starter

kan persoon met zware handicap ouders ten laste nemen

#1 , 03 jun 2013 20:40

Beste

Ik ben administratief "66% arbeidsongeschikt" verklaard maar heb toestemming om progressief te werken van de adviserende geneesheer.
Ik mag en kan maximaal 20 uren werken per week.
Ik woon al van bij mijn geboorte samen met mijn ouders.
Beide hebben een beroerte gekregen, waarbij mijn vader (70 jaar) sinds afgelopen jaar er erg aan toe is. Mijn moeder kan zich (72 jaar), gezien haar beroerte, nog behoorlijk behelpen.
Nu wordt mij gezegd, gezien er heel veel taken op mij afkomen, dat ik mijn ouders ook fiscaal ten laste kan opnemen in mijn belastingsaangifte.
Dit lijkt misschien een rare situatie nl. ik die het zelf moeilijk heb maar wel probeer om met de middelen die er zijn er samen met ons drietjes ons er elke dag door te slaan.
Principe van 3 halve = anderhalve (lijkt cynisch maar is zo in realiteit).
Ik geniet nu van een verhoogde belastingsvrije som vanwege mijn handicap.
Kan het ene met het andere worden gecombineerd?
Maw kan/mag ik mijn ouders fiscaal ten laste nemen en wat zijn daarvan dan de gevolgen voor mbt mijn statuut van belastingsplichtige met een zware handicap?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 03 jun 2013 21:34

De enige voorwaarde is dat het pensioenen van uw ouders AFZONDERLIJK minder dan ongeveer 24 000 euro per jaar is.
De kans is dus groot dat uw ouders beneden die inkomstengrens blijven
Bijgevolg moet u ongeveer 1500 euro minder belastingen per jaar betalen

( wetgeving is in voege sedert 2005 voor ouders plus 65 jaar). Gewoon op de aangifte het aantal ouders plus 65 jaar aankruisen,zonder enig bewijs bij te voegen )

j.demoor

#3 , 05 jun 2013 08:07

“Artikel 136(aj. 2013) Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.990 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen:...2° hun ascendenten...Artikel 140(aj. 2013) Wanneer verscheidene afzonderlijk belastbare belastingplichtigen deel uitmaken van hetzelfde gezin, worden de in artikel 136 vermelde personen die eveneens van dat gezin deel uitmaken, beschouwd als ten laste van de belastingplichtige die in feite aan het hoofd van dat gezin staat. Wanneer het samengetelde nettobedrag der bestaansmiddelen van die belastingplichtige en van de personen te zijnen laste lager is dan zoveel maal 2.990 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) als het gezin personen ten laste plus één telt, mag die belastingplichtige ervan afzien als te zijnen laste te beschouwen de personen waarvoor hij over geen 2.990 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) bestaansmiddelen beschikt en worden die personen alsdan beschouwd als ten laste van diegene van de andere van het gezin deel uitmakende belastingplichtigen die het meeste tot hun onderhoud bijdraagt.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”