Hallo,
op 1 juli begin ik als kleine ondernemer onderworpen aan vrijstelling van BTW.
Ik begin met het ontwerpen en verkopen van juwelen.
Dit is begonnen als hobby, maar ik krijg zeer veel aanvragen binnen en wou dit op een legale manier verkopen.
Ook kan ik nu reclame maken voor mijn juweeltjes.
ik zit wel nog met zeer veel vragen omtrent het papierwerk.
- De klantenlisting: dit is jaarlijks, maar is dit enkel van klanten die een btw nummer hebben, of is dit een overzicht van al mijn klanten (naam, adres, ...) en hoe kan ik dit indienen? Ik las dat dit online kan (intervat), maar mits betaling. Of via de post kan ingediend worden. Maar waar kan ik het juiste formulier hiervoor vinden.
- Kasboek: het overzicht van inkomsten en uitgaven moet dagelijks aangepast worden? Kan dit bijvoorbeeld via een excel bestand? Zo kan ook
de omzet bepaald worden. Kan dit dan ook via het intervat systeem ingediend worden?
- Facturen: ben ik verplicht om een factuur op te maken? en moeten deze dan ook ingediend worden voor 31 maart?
- Intracommunotaire handelingen: ik bestel mijn kralen vooral via nederlandse sites. Deze vallen dan onder dit stelsel neem ik aan.
Wat moet ik dan doen om in orde te zijn met deze handeling? En is dit jaarlijks of periodiek
- aankopen: Ik koop ook mijn kralen in winkels als veritas. Moet ik bij andere aankoop een factuur hebben? Want ik denk niet dat dit meegegeven wordt. Maar als ik mijn aankopen met mijn bankkaart van de onderneming doe, en het kasticket ervan bewaar. TElt dit dan ook als aankoopbewijs?
Alvast bedankt voor jullie hulp.