Kdrn ten laste bij inbrengen lening

Elloo
Topic Starter

Kdrn ten laste bij inbrengen lening

#1 , 22 jun 2013 14:55

Okay hoop dat het niet al gevraagd is, ben het niet direct tegengekomen alleszins.

Ik neem alle kinderen ten laste en mijn partner geen, wij hebben geen gezamenlijke aangifte.

We geven elke voor 50percent ons deel van de lening aan.
Er wordt in die wizard gevraagd hoeveel kinderen ten laste zijn op 1 jan ...

Moet hier voor mijn vriendin ook het totaal aantal kinderen worden ingegeven of 0 omdat zij niemand ten laste heeft op haar brief?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 jun 2013 18:55

Hier mag je beiden 2 antwoorden : het gaat niet om het aantal kinderen , die fiscaal ten laste zijn , maar van hoeveel je de ouder bent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Elloo
Topic Starter

#3 , 22 jun 2013 20:54

Ah dus van hoeveel je ouder bent? Hmm dan is de situatie nog complexer :-)

Ik heb 4 kinderen, waarvan één niet ten laste is (maar helft fiscaal voordeel aan mij toegekend), mijn partner is ouder van onze 2 kinderen.

Is het dan 4 ik en 2 zij?

Reclame

wanton

#4 , 22 jun 2013 23:02

Hoeveel zijn er permanent in het gezin?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Elloo
Topic Starter

#5 , 22 jun 2013 23:13

3 dus:
2 kinderen met nieuwe partner (uiteraard hier domicilie)
1 met mijn ex (ook hier domicilie)
en dan nog:
1 met mijn ex - wordt fiscaal gedeeld (er is verblijfsco-ouderschap - domicilie niet hier)

Elloo
Topic Starter

#6 , 23 jun 2013 22:11

Klopt 3 voor mijn huidige partner ook, één ervan is niet haar kind, dat is zo vreemd?

neira

#7 , 24 jun 2013 11:06

1 van de 2 geeft 3 aan, de andere nul, dat is de enige juiste regel. Fiscaal ben je alleenstaand. Ps: het gaat hier maar om een verhoging van 70€. Fiscaal alleenstaand zijn heeft qua kinderen ten laste nemen veel meer voordelen (verdubbeling belastingvrije som) dan dit kleine nadeel.

Elloo
Topic Starter

#8 , 24 jun 2013 21:29

Het gaat niet over het geld hoor ,maar wel over de juiste manier. Zou niet graag een controle hbb, door kleine fout over en weer gecommuniceer creëren, om uiteindelijk de effectieve aanslag uit te stellen (was vorig jaar zo :-)) en dat ging over een verschil van 20 euro.

Maar we geven wel elk de volledige i en kapitaal in (volgens de attesten) en zeggen dan dat ons aandeel 50 is, toch? Of kan ook maar één iemand de lening inbrengen, nee toch?

neira

#9 , 25 jun 2013 08:19

Bij mijn weten geeft ieder de door hem betaalde intresten en kapitaalaflossingen in. Zijnde elk de helft in de meeste gevallen.

Gezien ge niet getrouwd zijt is het wel vereist dat de woning op beide namen staat, als dat het geval is kunt ge uiteraard allebei de lening inbrengen. Enkel voor gehuwden is er een administratieve tolerantie dat het volstaat dat één van beide eigenaar is.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”