Hypo leningen combineren?

bollocks
Topic Starter

Hypo leningen combineren?

#1 , 12 jul 2013 00:54

Geachte,

Wegens tegenstrijdige info verkregen van verschillende personen weet ik het niet meer en zoek jullie hulp om wat licht in de duisternis te laten schijnen.

Situatie: Hypo woonlening van 1998, 15 jaar (dus dit jaar afgelost)
2de hypo (groen) gesloten in 2009 voor ecologische verbouwing (zone-energie) aan onze enige woning, looptijd 10 jaar (heropname kapitaal onder de zelfde hypo dekking)

Aangifte: we zijn de oude lening verder blijven ingeven (intresten en kapitaal aflossingen) en de interesten van de groene lening mee ingegeven in rubriek 1143.
De kapitaalsaflossingen van de nieuwe lening (groen) zijn niet ingegeven.

Nu hoor ik tegenstrijdige berichten over de mogelijkheden in de toekomst:
1. aangezien de 2de lening een nieuwe lening is (was geen herziening van oude lening) voor een effectieve verbouwing aan onze enige woning, kan/kon de 2de lening tegelijk met de oude ingegeven worden. (is nu toch te laat..., overlapping is zo goed als gedaan)
2. ik kan de nieuwe lening inbrengen (onder het nieuwe stelsel) NADAT de oude is afgelost, aangifte van beide leningen tegelijk mogelijk in het jaar van aflopen oude lening) .
3. De nieuwe lening kan ik niet (nu niet en nooit niet) inbrengen omdat ik destijds gekozen heb om de oude verder in te brengen.

Graag Uw advies:
Kan ik de nieuwe lening inbrengen nadat de oude is afgelost (zal dus voor aangifte van volgend jaar zijn) of niet? Moet dit dan verder in het oude stelsel of in het nieuwe stelsel?
Hoe kan ik die nieuwe lening combineren met de afbetaalde oude?

Bijkomende vraag: aangezien onze 'oude' lening dit jaar vervalt, denken wij eraan om opnieuw kapitaal her-op te nemen, om een verdere verbouwing te doen. (terras, warmtepompboiler, ....) Kan die nieuwe lening ook ingegeven worden? Gecombineerd met de lening van 2009?

Graag enig advies.

Alvast bedankt!

Mvg

Bernard

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding