verkeerd gerekende btw

ganapathi tantre
Topic Starter

verkeerd gerekende btw

#1 , 29 jul 2013 22:05

kan er mij iemand verwijzen naar de wettelijke regels inzake een op te lossen probleem ivm een rekenprobleem bij facturatie.

Een klant betaald een factuur waarbij wij constateren dat het netto bedrag wel klopt maar het btw bedrag verkeerd is.
De klant heeft het brutto bedrag betaald maar weigert de rekenfout bij te betalen.
Dient een particuliere klant zich alleen te richten/houden op het brutto bedrag ook al kan men zien aan de berekening/document dat dit niet klopt ?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 30 jul 2013 09:57

Klant moet het correcte bedrag betalen, wat niet altijd hetzelfde is als het bedrag op de factuur. Indien de factuur niet correct is, moet de klant het bedrag betalen waar hij wel mee akkoord is, en het foute gedeelde betwisten. Als u niet akkoord gaat met de betwisting, kan u dit eventueel voor de bevoegde rechtbank brengen. Maar als de factuur op zich al niet correct was, denk ik niet dat deze hier mee gaat lachen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2013 10:43

Een factuur is de bevestiging van een tussen partijen bestaande overeenkomst.

Er moet dus gekeken worden naar de overeenkomst tussen partijen. Belangrijk is dus of de prijs tussen partijen bepaald werd inclusief of exclusief btw.

Als ik naar de winkel ga en daar staat iets te koop voor 100 euro en ik koop dit voor 100 euro kan de winkelier later niet komen klagen dat hij de btw fout berekend heeft en ik in feite 110 euro moet betalen.

Als een aannemer mij een offerte maakt voor een werk voor 1.000 euro + btw en hij later een factuur maakt waarbij hij per vergissing 1.000 euro + 50 euro btw aanrekent i.p.v. 60 euro btw, dan kan de aannemer nog steeds de 10 euro btw vorderen. Idem als de aannemer ten onrechte het btw tarief van 6 % zou toegepast hebben.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”