W8-BEN

Floep
Topic Starter

W8-BEN

#1 , 02 aug 2013 08:33

Dag Forum,

Ik heb een vraagje over het "W8-BEN" formulier.

Ik ben programmeur van beroep, en als hobby maak ik in mijn vrije tijd af en toe websites en apps. Ik doe dit enkel om bij te leren en voor mijn eigen amusement. Zo heb ik bijvoorbeeld een tijd geleden een smartphone app gemaakt voor het windows phone platform. De app is gratis, en wordt nu ook goed onthaald en krijgt goede reviews, maar het kost mij wel 75€ per jaar om hem in de store te plaatsen. Nu zou ik graag die 75€ per jaar toch terug verdienen met die app. Maximum verwachte inkomsten zijn hoogstens 200-300€ per jaar. Ik zie het echter niet zitten om hiervoor zelfstandig of zelfs zelfstandig in bijberoep te worden (het sop is de kool niet waard). Als ik aan die app geld wil verdienen moet ik echter wel een W8-BEN formulier ingevuld doorsturen naar microsoft in de states. Dit om aan hun regering aan te tonen dat zij geld aanvaarden van iemand die geen belastingen betaald in de US (of zoiets). Ik vraag me nu wel af of deze informatie ook wordt terug gekoppeld naar onze belgische staat, die natuurlijk altijd graag een graantje meepikt.

Nu is mijn vraag dus: kan ik gewoon dat W8-BEN formulier doorsturen naar de states, hopelijk mijn 75€ terug verdienen, en gerust gelaten worden door de belgische staat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 aug 2013 15:06

Buitenlandse inkomsten moeten steeds worden vermeld in uw Belgische belastingsaangifte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Floep
Topic Starter

#3 , 03 aug 2013 10:25

Moet ik daar dan zelfstandig in bijberoep voor zijn of hoeft dat niet per sé?

Reclame

ongelukbelaagd

#4 , 15 aug 2013 13:42

Doordat ik aandelen heb van mijn Amerikaanse werkgever, ben ik ook verplicht om om de 3 jaar een W8-BEN in te vullen.
Ik ben geen zelfstandige, noch in bijberoep, noch in hoofdberoep.
Misschien helpt mijn antwoord u verder.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”