Controle belastingen & leningen

FreelancerIT
Topic Starter

Controle belastingen & leningen

#1 , 19 aug 2013 10:37

Ik dien binnen afzienbare tijd mijn boekhouding in te leveren voor controle van het jaar 2011.

Op zich niets speciaals, ik heb contact opgenomen met mijn toenmalige boekhouder, en ben via de bank al mijn rekeninguittreksels van dat jaar aan het in orde maken.

Maar ik zit toch nog met een aantal vragen.

Ik had dat jaar een vrij slecht jaar, ik heb hierdoor van een aantal mensen (mijn ouders en een vriendin) geld gekregen. Het ging weliswaar telkens om een lening, maar alles bij elkaar opgeteld heb ik toch over de 10 000 euro van hen ontvangen. Nu, het waren leningen, dus dacht ik ze indertijd niet te moeten aangeven, waardoor ik ze niet heb doorgegeven aan mijn boekhouder.

Met het nakijken van mijn rekeningen heb ik nu toch een beetje schrik gekregen. Kunnen de belastingen hierover moeilijk gaan doen? Inkomsten kunnen ze het bezwaarlijk noemen, het waren allemaal leningen, maar er staat niets van op papier. Alle stortingen kwamen van particuliere rekeningen. (geen idee of dat een verschil maakt?)

Ik stel mij er vragen bij... alle stortingen zijn doorgevoerd op mijn privé-rekening, volgens mijn boekhouder moet ik hen ook alleen maar de uittreksels van mijn professionele rekeningen bezorgen, dus krijgen ze in principe de stortingen niet te zien.

Alleen, ik ben een eenmanszaak & getrouwd. Moet ik dan normaliter niet alle uittreksels meebrengen (privé & zakelijk van zowel mijzelf als van mijn vrouw)? In welk geval ze de stortingen wel te zien gaan krijgen.

Kan ik me om me in te dekken niet beter van alle partijen op papier laten zetten dat het om een lening ging, of gaat dat niets uitmaken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2013 11:24

Neem zeker je uittreksels mee van al de stortingen die je gekregen heeft, dit is op zich al een begin van een bewijs, als éénmanszaak zal je toch allebeide rekeningen moeten tonen, want je word op je naam belast en niet op je zaak, je ondernemingsnummer staat op jou naam.
Wanneer je gehuwd bent en samen belast word zal ook je vrouw haar rekeningen moeten tonen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 19 aug 2013 12:52

Volgens de boekhouder, heb hem juist opnieuw de vraag gesteld, zouden het effectief enkel de zakelijke rekeniningen zijn. Voor het overige is het afwachten. Dixit mijn oude boekhouder... Ik heb ook de vraag aan mijn huidige boekhouder gesteld. Van hem nog geen antwoord gekregen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”