Beroepskosten bewijzen en onkostenvergoeding

rh-
Topic Starter

Beroepskosten bewijzen en onkostenvergoeding

#1 , 15 okt 2013 23:56

Ik ben werknemer (bediende, loontrekkende). Op de vorige belastingaangiftes heb ik gebruik gemaakt van de forfaitaire beroepskosten. Maar ik werk regelmatig thuis en heb daarvoor een aparte bureauruimte. Dus ik wilde eens ruwweg berekenen of het interessant zou zijn om mijn beroepskosten te bewijzen.

Ik krijg echter een forfaitaire onkostenvergoeding van mijn werkgever voor het thuiswerk. Het meest logische lijkt me om de onkostenvergoeding in mindering te brengen bij de bewezen beroepskosten, maar ik heb hierover nog geen duidelijke informatie gevonden.

Kan iemand dit verduidelijken?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 23 okt 2013 11:14

Beste,

Even googelen op "beroepskosten bewijzen" geeft u tientallen hits naar artikels/checklists enz. Dit even in een antwoord gieten van 10 regeltjes is niet echt mogelijk. U zal dus zelf even een inspanning moeten leveren...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

rh-
Topic Starter

#3 , 04 nov 2013 01:58

Ik vraag geen algemene uitleg over beroepskosten.

Googelen levert inderdaad veel hits en ik heb er daarvan al redelijk wat bekeken. Maar er wordt daarin besproken wat beroepskosten zijn, wat er zoal mag ingebracht worden en hoeveel. Daar ligt mijn probleem niet.

Ik zou willen weten hoe het zit als je een forfaitaire onkostenvergoeding krijgt.
- Wordt die onkostenvergoeding verondersteld volledig dekkend te zijn en kan je dus geen beroepskosten meer bewijzen?
- Moet de onkostenvergoeding afgetrokken worden van de bewezen beroepskosten? (in de logische redenering dat hetgeen dat vergoedt wordt door de werkgever geen beroepskosten zijn)
- Doet de onkostenvergoeding niet ter zake en bereken je de beroepskosten alsof de onkostenvergoeding er niet is?
- ... ?

Reclame

basejumper

#4 , 04 nov 2013 09:39

je mag altijd je beroepskosten bewijzen maar de terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever moeten inderdaad in mindering gebracht worden van de berekende kosten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jef 007

#5 , 04 nov 2013 12:34

hm, raar:
stel dat ik kosten aftrek voor mijn bureel ( water, electric en verwarming) , waarom moet ik de kosten eigen aan werkgever (bvb computer) aftrekken van mijn kosten?
mi dient men eerst na te gaan wat die forfaitaire onkosten van de werkgever inhouden

zertyx
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 nov 2013 14:27

Indien de kosten die worden afgetrokken geen verband houden met terugbetaalde kosten eigen aan de werkgever, wordt het in de praktijk wel eens toegestaan dat die terugbetalingen niet in rekening worden gebracht bij de beroepskosten.

Bv. een forfait voor kosten die verband houden met verplaatsing (niet de km, maar de extra kosten zoals lunch buiten het bedrijfsrestaurant) moet niet van de beroepskosten worden afgetrokken indien geen dergelijke kosten in rekening zijn gebracht.

U kan altijd eens een afspraak maken met de controleur om uw situatie eens te bekijken.

rh-
Topic Starter

#7 , 05 nov 2013 01:59

Oke, klinkt logisch.

Bedankt!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”