meerwaarde woning deels beroep - gehuwd wettelijk stelsel

filipbrugge
Topic Starter

meerwaarde woning deels beroep - gehuwd wettelijk stelsel

#1 , 13 nov 2013 11:15

Ik heb een meningsverschil met de belastingsdienst.

Situatie

Onze gezinswoning (tien jaar geleden aangekocht) werd deels gebruikt voor zelfstandige activiteit.

Zowel in prive- als beroepsdeel werden investeringen gedaan.

Voor de meerwaardebelasting wil men echter de investeringen in prive deel niet opnemen in de aanschafwaarde.

Hierdoor betaal ik niet alleen meerwaarde op de 'meerwaarde', maar ook op de privé - investeringen zelf.

Kan iemand mij helpen aan arresten of wettekst die dit aanvecht ?

Verder vind ik info over 'waardevermeerdering' en zou je aanschafwaarde mogen aanpassen in functie van de index.
Klopt dit ?

Tenslotte is er sprake van een arrest van 23 september 2013 die zou bepalen dat de meerwaarde mag 'gedeeld worden door 2', gezien eigendom 50% eigendom is van echtgenote, die geen zelfstandige is.
Heeft iemand de tekst ?

Alle info is welkom en bij voorbaat al dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 14 nov 2013 21:08

Als het huis 100% in de zaak zat (en je een "voordeel in natura" betaalde voor het privé gebruik) is het "normaal" dat de volle meerwaarde als winst uit de zaak belast wordt.

Waarom warden er "privéinvesteringen" gedaan die niet als kosten in de zaak ingebracht warden ?

Kan je (als je dat wil) iets specifieker zijn over de opgezette constructie ?

filipbrugge
Topic Starter

#3 , 20 nov 2013 13:45

Sirkii,
bedankt voor de reactie.
Woning werd deels gebruikt en dus ook deels afgeschreven. Het gaat hier over personenbelasting van een zelfstandige.
Ondertussen heb ik de nodige rechtspraak gevonden om te argumenteren.
mvg
Filip

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”