Handgift schenking

borisje
Topic Starter

Handgift schenking

#1 , 11 nov 2013 18:57

Vraagje,
Mijn beide ouders deden jaarlijks een vast bedrag als handgift aan hun kinderen,nu mijn vader is overleden en er verdeeld moet worden
Zijn er kinderen die dit zien als een getrouwheidspremie voor degene die nog in de zaak van mijn broer werken , zij die gestopt zijn krijgen niks.
Ik stel mij de vraag of dit kan omdat mijn beide ouders reeds 20 jaar uit de zaak zijn gestapt en dit duidelijk als handgift staat omschreven.
De giften werden reeds gegeven vanaf 1994 tot nu dit door beide ouders.
Als het om een getrouwheidspremie gaat dient mijn broer deze zelf te betalen en de nodige bijdragen hiervoor te betalen ,mijn zussen staan ingeschreven als zelfstandig helper.
graag antwoord AUB.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 nov 2013 22:09

Hebben alle kinderen hetzelfde gekregen? Vraag is niet duidelijk....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

borisje
Topic Starter

#3 , 12 nov 2013 13:31

neen,

Reclame

Sirkii

#4 , 12 nov 2013 20:47

Voor zover het totaal van die handgiften binnen het vrij beschikbaar gedeelte van de erfenis valt (1/4e indien meerdere kinderen) moeten diegenen die niets gekregen hebben zich daarbij neerleggen. Is méér dan 1/4e geschonken dan zal er gecompenseerd moeten worden (men noemt dit "inkorten"). Op handgiften van minder dan 3 jaar oud moeten voorts alsnog de registratierechten betaald worden.

Als uw zussen ingeschreven stonden als zelfstandig helpster dienden zij op regelmatige basis een factuur voor hun prestaties te bezorgen : aftrekbare kost voor de werkgever / belastbaar inkomen voor de zelfstandige helpsters. Handgiften zijn géén loon. Voorts dienen (voltijdse) "zelfstandige helpsters" wel degelijk aangesloten te zijn aan de sociale kas en bijdragen te betalen.

winterwebcare

#5 , 13 dec 2013 11:07

Beste,

Ik ben zelf goed geholpen door de volgende website: http://schenkingsadvies.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij bieden een Gratis App waarmee de belasting berekend kan worden.

wanton

#6 , 13 dec 2013 13:56

Voor zover het totaal van die handgiften binnen het vrij beschikbaar gedeelte van de erfenis valt (1/4e indien meerdere kinderen) moeten diegenen die niets gekregen hebben zich daarbij neerleggen. Is méér dan 1/4e geschonken dan zal er gecompenseerd moeten worden (men noemt dit "inkorten"). Op handgiften van minder dan 3 jaar oud moeten voorts alsnog de registratierechten betaald worden.
Indien de ouders schenkingen willen doen binnen het vrij beschikbaar gedeelte , kan dat idd zo. Maar dan moeten zij dat in een geschrift of in de schenkingsakte duidelijk vermelden. Zo dit niet is gebeurd , zijn alle schenkingen eigenlijk voorschotten op de erfenis en moeten zij altijd verrekend worden na het overlijden van de schenkers, ongeacht de termijn. Er is geen verjaring. Registratierechten = successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#7 , 13 dec 2013 13:57

Beste,

Ik ben zelf goed geholpen door de volgende website: http://schenkingsadvies.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij bieden een Gratis App waarmee de belasting berekend kan worden.
Opgelet , is een nederlandse site!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”